نکات مهم روز مصاحبه اخذ ویزای شنگن در سفارت ها

آیا تا به حال در مورد اهمیت مصاحبه اخذ ویزای شنگن از خود سوال کرده اید؟ در این مطلب شما را با اشتباهات رایج در مصاحبه اخذ ویزای شنگن آشنا می کنیم تا بتوانید با یک مصاحبه خوب، شانس گرفتن ویزا را افزایش دهید. اگر درخواست ویزای شنگن شما رد شد، یک دلیل واقعی برای آن وجود دارد، بنابراین آگاهی در این خصوص الزامی است. بسیاری از متقاضیان اخذ ویزای شنگن تمام تلاش و انرژی خود را برای جمع آوری مدارک درخواست ویزا می گذارند و از اهمیت مصاحبه ویزای شنگن غافل هستند. اگر شما بتوانید تصویر درستی از خود در طول مصاحبه به افسر کنسولی نشان دهید و آنچه هستید را به خوبی ارائه دهید، یک فرصت عالی برای افزایش موفقیت در اخذ ویزای شنگن خواهید داشت. آن ها از شما یک مصاحبه خاص، با کیفیت انتظار دارند؛ بنابراین به عنوان یک نامزد ویزا، باید عناصر مشترکی که اخذ ویزای شنگن را با مشکل روبرو می کند شناسایی کنیم تا از تمبر رد ویزا در گذرنامه خود جلوگیری کنیم. با توجه به سابقه ای که در این زمینه وجود دارد بهتر است متقاضیان محترم برای اخذ ویزای شینگن بدانند که اصول مصاحبه اخذ ویزای شنگن دارای نکاتی است که در این بخش به برخی از مهم ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

شایع ترین این اشتباهات هنگام مصاحبه اخذ ویزا عبارتند از :

  1. موضوع دیگری که شانس قبولی در اخذ ویزای شنگن را تحت تاثیر قرار می دهد ظاهر شما در هنگام مصاحبه است. بایستی با ظاهر آراسته و به دور از هرگونه ظاهر سازی برای مصاحبه برویم. کفش، آرایش، خلق و خو، حالت بدن و حتی مقدار عطر می تواند در روند مصاحبه تاثرگذار باشد. به یاد داشته باشید هرگز شانس دوم برای تاثیر اولیه را ندارید. پوشیدن لباس غیر رسمی یا زرق و برق دار تاثیر منفی و استفاده از کراوات با لباس رسمی یا حداقل آرایشی با بوی کمی عطر تاثیر مثبتی می تواند داشته باشد. اما یادمان باشد لباس های رسمی و گران قیمت تاثیری در صدور ویزای شما ندارد. جزء مهم دیگر مصاحبه، حالت بدن شما در طول جلسه پرسش پاسخ است. (که اصطلاحا به آن زبان بدن یا body language گفته می شود). چهره درهم شما می تواند بیانگر ترس و عدم اطمینان شما باشد و اگر نحوه نشستن شما روی صندلی درست نباشد می تواند شما را نامزدی بی ارزش در نظر بگیرند. سعی کنید به گونه ای بشینید که نشانگر یک مصاحبه منصفانه باشد. پرهیز از عدم تماس چشم با مامور سفارت نشانگر عدم جدیت در درک مطالب باشد. در عوض، برقراری تماس عادی چشم در هنگام گوش دادن سوال و یا دادن پاسخ، جدیت را نشان می دهد.
  2. از رفتارهای که نشان دهنده اضطراب باشد بپرهیزید مانند (کوبیدن پاها و یا ور رفتن با صورت و مو). داشتن یک ظاهر عصبی فضای آرام مصاحبه را از بین می برد. حتی اگر شما تمام مدارک خواسته شده را همراه داشته باشید و همچنین ظاهر فیزیکی مناسب هم داشته باشید، باز هم انرژی بد، عصبانیت و اعتماد به نفس کم، مصاحبه را خراب می کند. صحبت بیش از حد، سر و صدا، تماس ناپایدار چشم و … عواملی هستند که اضطراب شما در مصاحبه را نشان می دهد. برای جلوگیری از چنین وضعیتی، ما به شما پیشنهاد می کنیم قبل از زمان مصاحبه استراحت کافی داشته باشید تا اعصابتان آرام شود.
  3. فقط به سوالاتی که مطرح می شود پاسخ دهید و از پر حرفی و صحبت در مورد مسائلی که از شما پرسیده نشده است بپرهیزید.
  4. از پرسیدن سوالاتی که نشان دهنده استرس شما در مورد گرفتن ویزا باشد بپرهیزید: (آیا به من ویزا میدن و…)
  5. به سوالات ساده و کوتاه پاسخ دهید. اگر از شما سوالی پرسیده شد، سعی کنید ابتدا آنرا درک کرده و سپس پاسخ مناسب به آن سوال را با همان اصولی که در بالا اشاره کردیم، یعنی صریح، روشن و کوتاه ارائه دهید. از پاسخ های اغراق آمیز و توضیحات اضافی در مصاحبه ویزا پرهیز کنید. افسر کنسولی تمایل زیادی به شنیدن همه چیز در مورد شما ندارد. او فقط به اطلاعات خاص و روشن احتیاج دارد. از بحث کردن با افسر اجتناب کنید و پاسخ های کوتاه و قابل ارزیابی بدهید.
  6. پاسخ ها بایستی مودبانه باشند و از هرگونه شوخی بپرهیزید.
  7. جملات افسر ویزا را قطع نکنید و اجازه دهید سوال را کامل بپرسد و سپس شروع به پاسخ دهی کنید.
  8. حتما مدارک خود را طبق دسته بندی سفارت مرتب کنید و در صورت نیاز کپی مدارک، و … را در دسته های جداگانه قرار دهید.
  9. تلاش نکنید به زبانی که به آن مسلط نیستید صحبت کنید چون این مهم نه تنها تاثیری مثبت ندارد، بلکه می تواند تاثیری منفی در جهت صدور ویزا محسوب شود.
  10. اگر سابقا به هر دلیلی از اتحادیه شنگن در خواست ویزای شما رد شده است، نیازی به یادآوری آن در هنگام مصاحبه نمی باشد و در صورت نیاز از شما پرسش خواهد شد.
  11. حتما توجه داشته باشید که در هنگام مصاحبه ممکن است سوالات شخصی در مورد شغل و درآمد شخصی تان و یا اموال شما در ایران پرسیده شود که جزء سوالات سفارت است و بایستی کاملا صادقانه به آنها پاسخ داده شود.
  12. مناسب است در هنگام مصاحبه فرزندان کوچک خود را همراه خود به سفارت ببرید.
  13. پاسخ نامناسب: عامل دیگری که باعث می شود مقامات ویزا درخواست شما را جدی نگیرند، نداشتن آمادگی کافی برای مصاحبه است. اگر شما قادر به پیش بینی سوالات مصاحبه ویزا نباشید، قادر نخواهید بود پاسخ واقعی و متفکرانه به مقامات بدهید. پاسخ های نامناسب (ساخته شده، غیر قابل قبول، اشتباه، ناقص، یا پاسخ مسخره) تنش جلسه مصاحبه را افزایش می دهد. به همین دلیل دانستن سوالات رایج مصاحبه اخذ ویزای شنگن ضروری است. شما می بایست تا روز قبل از مصاحبه برنامه ریزی کرده و به اندازه کافی روی سوالات و پاسخ آنها فکر کرده باشید. نوشتن پاسخ می تواند کمک شایانی باشد تا در طول جلسه اگر مطلبی را فراموش کردید راحت آن را یاداوری کنید. فراموش نکنید، پاسختان می بایست صریح، روشن و کوتاه باشد. در غیر این صورت می تواند به عنوان دلیل بر عدم صداقت تلقی شود.
  14. نقص مدارک: همان طور که ظاهر نامناسب هر فرد می تواند شانس اخذ ویزا را کاهش دهد و نیمی از شانس شما محسوب می شود، همراه نداشتن مدارک لازم برای اثبات صحت و درستی اطلاعات ارائه شده در فرم درخواست ویزا نیز شانس شما را برای اخذ ویزای شینگن کاهش می دهد. یک روز قبل از مصاحبه تمام مدارک رسمی مورد نیاز برای اثبات تحصیلات، وضعیت تاهل، محل اقامت رزرو خود، بلیط پرواز، مهارت های زبان و غیره را در یک پوشه آماده کنید تا مطمئن شوید مدرکی را فراموش نکرده اید.
  15. مخالف با مامورین سفارت: بحث در طول جلسه مصاحبه دلیل دیگری است که مصاحبه ویزا را دچار مشکل می کند. افزایش تن صدا در طول مصاحبه کمکی به شما نخواهد کرد تنها نشان می دهد که شما احترام فرد مقابل را ندارید. اگر شما نسبت به مباحث جلسه اعتراض دارید، می توانید به جای استفاده از یک زبان بسیار پیچیده از یک لحن آرام برای روشن شدن مسئله استفاده کنید.
  16. پاسخ نادرست یا جواب ندادن به سوال ها: به یاد داشته باشید، هدف از مصاحبه اخذ ویزای شنگن، دیدار مامورین دیپلماتیک با شما برای درک بیشتر و تشخیص درستی اطلاعات ارائه شده در فرم درخواست اخذ ویزای شنگن است. تلاش برای پاسخ ندادن به سوالات مامورین کمکی به شما نمی کند. همچنین دادن اطلاعات جعلی هم نتیجه خوبی ندارد. بنابراین تمام سوالاتی که پرسیده می شود را صریح پاسخ دهید.
  17. از عواملی که ممکن است در نظر افسر کنسولی تاثیر بگذارد تاخیر شما در هنگام مصاحبه است که غفلت شما را نشان می دهد. بنابراین هر زمانی که برای شما تعیین شده سعی کنید چند دقیقه زودتر در محل حاضر شوید. اگر فکر می کنید عاملی مثل پیدا کردن جای پارک زمان شما را تلف می کند از وسایل عمومی و یا تاکسی استفاده کنید یا اینکه زودتر خانه را ترک کنید.
  18. نکات کلی زیر معمولا در هنگام مصاحیه اخذ ویزای شنگن پرسیده می شود و حتما بایستی اطلاعات لازم را داشته باشید:

الف: بایستی تاریخ دقیق سفر به اتحادیه شنگن را به درستی هم به میلادی و هم به شمسی بدانید.

ب: در مورد هدف سفر که به صورت توریستی است کاملا آگاه باشید، یعنی در چند روزی که در آن کشور هستید از کدام شهرها و اماکن دیدنی بازدید می کنید و در چه تاریخی از آن کشور و یا شهر خارج می شوید، را بایستی کامل بدایند.

 ج: نام هتل ها و آدرس حدودی آنها را بدانید.

د: اگر جهت دیدار از خویشاوندی به اتحادیه شنگن می روید، اطلاعات کامل شخص را که کجا زندگی میکند؟ شغلش چیست؟ چه نسبتی با شما دارد؟ و… را کاملا باید بدانید.

5/5 - (1 امتیاز)
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *