شهر ونیز و معماری خاص آن

شهر ونیز به صورت امروزی در ۸۰۰ سال بعد از میلاد با پیشینه زیستی ماقبل تاریخ به وجود آمد.

تالاب ونیز در ۸۰۰ سال بعد از میلاد مسیح کم کم شکل امروزی را به خود گرفت قبل از آن هم با ت مکرر لونگو باردی‌ها در سال میلادی ۵۶۸ به جمعیت شهر افزودند.

ونیز یکی از مهمترین شهرهای تاریخی و رویایی ایتالیا است. مهمترین ویژگی بارز آن واقع بودن آن در آب است.

در ونیز تنها یک خیابان با سنگفرش و پل‌های متعدد وجود دارد .

خیلی از قسمت‌های شهر ونیز در آب غوطه‌ورند و در بسیاری از خانه‌ها رو به قایق‌های پارک شده در کنار دیوارهای فرورفته در آب باز می‌شوند.

این شهر، خیابان و بزرگراه و ماشین ندارد.

در کانال‌های اصلی شهر قایق‌های مسافربری بزرگ همانند مترو و اتوبوس‌های شهری، ایستگاه به ایستگاه مسافران را جابجا می‌‌کنند.
ونیز را در دنیا با قایق‌های مخصوص و سنتی‌اش نیز می‌شناسند. نام این قایق‌ها گوندولاست و از مراسم عروسی گرفته تا سوگواری از آن‌ها استفاده می‌‌کنند.

این قایق‌ها با وجود ظرفیت محدود و کرایه‌ی بالا، برای زیر پا گذاشتن آبراه‌های باریک و پهن شهر، مورد علاقه‌ی گردشگران ونیز است.

جاذبه های گردشگری ونیز

ونیز یکی از شهرهای مهم توریستی در ایتالیا است و مهمترین صنعت دستی آن ماسکهای بالماسکه است که در اروپا بسیار طرفدار دارد و با اینکه شهری کوچک است اما دارای موزه های متعددی است که هر کدام در جذب گردشگر موفقند.

از میان صدها پل روی رودها و کانال ها پل ریالتو، یکی از دیدنی‌ترین پل‌های تاریخی در شهر ونیز ایتالیا است.

پل ریالتو قدیمی‌ترین پلی است که از کانال بزرگ عبور می‌کند و آن را به نام یک شاهزاده می‌خوانند که در سال 1191 میلادی- بیش از 800 سال پیش- ساخته شده است.

دیدنی‌های ونیز:

• میدان سن مارکو

میدان سن مارکو، میدان اصلی ونیز و از بزرگترین فضاهای باز شهری اروپا است. ناپلئون معتقد بود که میدان سن مارکو بهترین فضای طراحی شده اروپاست.

میدان همیشه مملو از دسته‌های گردشگران و کبوتران است.

میدان در قرن 9 میلادی به صورت فضایی کوچکتر در مقابل کلیسا ساخته و در سال 1177 به اندازه فضای کنونی بزرگ شد. فضای میدان از دو مستطیل L شکل تشکیل شده که هیچکدام از اضلاع آن با هم موازی نیستند و برج ناقوس کمپنیله (Campanile) در محل اتصال دو بخش سر کشیده است.

• عمارت باسیلیکا در میدان سن مارکوونیز

موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر، از ویژگی‌های متمایز این هتل می‌باشد.

• کانال اصلی ( گرند کانال)

• پل دیدگاه

• پل ریالتو ( پونته دی ریالتو)

• بازار محلی میوه و غذای ریالتو

• موزه‌ی ونیز

ونیز تنها شهر اروپایی بدون اتومبیل است!

ونیز شهری‌ است با کوچه پس‌کوچه‌های باریک و تو در تو. به مرکز شهر که رسیدید نقشه‌تان را در جیب‌تان بگذارید و در کوچه‌های باریک و عجیب‌اش قدم بزنید. نگران گم شدن‌تان نباشید،

بالاخره سر از یک میدان پر توریست، مثل میدان سن مارکو، با همه توریست‌ها و همه کبوترهایش،

یا بندرگاهی یا ایستگاه کشتی‌های داخل شهری درخواهید آورد. این گشت و گذارها برای تنفس روح این شهر لازم است، برای دیدن ساکنینی که با قایق‌شان از خرید روزانه به خانه برمی‌گردند، قایق را به ستون‌های خانه می‌بندند و به پله‌های غوطه‌ور در آب پا می‌گذارند.

ونیز شهری با سواحل زیبا

ونیز شهری است که روی آب بنا شده و جایی مطلوب برای ورزشهای آبی از جمله شنا است. شهر علاوه بر داشتن سواحل زیبا برای شنا کردن، شمار در خور توجهی استخر شنا دارد.

4/5 - (2 امتیاز)
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *