جاذبه های توریستی صربستان

جاذبه های توریستی صربستان

صربستان در جنوب شرقی اروپا قرار دارد. پایتخت صربستان شهر بلگراد است. صربستان حدودا ۱۵ قله با ارتفاع بیش از ۲۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا دارد و پنج پارک ملی به نام‌های دیِرآپ (Djerdap)، تارا (Tara)، کوپائونیک (Kopaonik)، سارمانتین (Sar ‎Mountains) و فراسکا گورا (Fruska Gora) با پوشش گیاهی دست‌نخورده و سالم در محدوده مرزهای این کشور دیده می‌شود. از شما دعوت می‌کنیم برای آشنایی با جاذبه‌های ناب این سرزمین همراه کجارو باشید. صربستان بر سر یک شاهراه مواصلاتی اصلی و بین‌المللی قرار دارد که مرکز و غرب اروپا را به کشورهای یونان، ترکیه، قاره آسیا، آفریقا و منطقه خاورمیانه پیوند می‌دهد. اهالی صربستان به‌رغم اینکه از قرار گرفتن کشورشان در قلب این مسیر مواصلاتی گریز‌ناپذیر، رنج و خسارات زیادی را متحمل شده‌اند، فوق‌العاده مهمان‌نواز هستند و مسافرانی را که راهی این دیار می‌شوند بسیار تکریم می‌کنند.

صربستان اهالی خونگرم و مهمان‌نوازی دارد. اهالی این کشور به خصوص با گردشگران خارجی روابط بسیار دوستانه و گرمی دارند. البته تعداد گردشگران این کشور نسبت به سایر کشورهای همسایه‌اش زیاد نیست. چون هنوز زیبایی‌ها و پتانسیل‌های گردشگری صربستان آن طور که باید در دنیا شناخته نشده است. بیشتر صربستانی‌ها انگلیسی صحبت می‌کنند و به یادگیری آن مشتاقند. بنابراین برای پیدا کردن مسیرها و برقراری رابطه با آنها مشکل ندارید.

1.بلگراد(Belgrade)پایتخت صربستان

بلگراد، پایتخت کشور صربستان و بزرگترین شهر این کشور، در طول زمان همانند اکنون زیبا نبوده است، ولی اکنون یکی از اصلی‌ترین جاذبه های گردشگری صربستان به شمار می‌رود. بلگراد که در محل تلاقی دو رودخانه دانوب و ساوا قرار گرفته است، گذشته‌ای پرتلاطم داشته است. این شهر تابحال درگیر ۱۱۵ جنگ بوده و ۴۴ بار نیز سوخته و ویران شده است. اما امروزه است شهر در صلح به سر برده و میزبان رویداهای فرهنگی و هنری فراوانی از جمله نمایشگاه‌های کتاب، فستیوال‌های موسیقی، فیلم و… است. از جمله مشهورترین مکان‌های دیدنی بلگراد می‌توان به قلعه بلگراد به همراه موزه‌ها و کلیساهای این شهر اشاره کرد. از جمله موزه‌های این شهر نیز می‌توان به موزه ملی و موزه نیکولا تسلا اشاره کرد که در آن‌ها هزاران آثار گرانبها نگهداری می‌شوند. موزه ملی که در منطقه مرکزی بلگراد واقع شده است، در سال ۱۸۴۴ ساخته شده است و از آن زمان کنون روز به روز در حال گسترش آثار خود بوده است و امروزه نیز بیش از ۴۰۰ هزار شی از جمله آثاری از سایر کشورها در این موزه به نمایش درآمده است. موزه تسلا نیز محل نگهداری اموال و میراث شخصی دانشمند بزرگ، تسلا است که شامل دست‌نوشته‌ها و طرح‌های وی از اختراعات اوست.

قلعه ی بلگراد

قلعه ی بلگراد یکی از دیدنی های این شهر و کشور صربستان می باشد که دیدن آن را به همه پیشنهاد می کنیم. به گزارش لست سکند، این قلعه در محل تلاقی دو رودخانه ساوا و دانوب ، در منتهی الیه قسمت جدید بلگراد واقع شده است.
این قلعه از سال 1979 تحت حفاظت مجموعه فرهنگ و گردشگری این کشور می باشد. در سال های دور این قلعه نماد مقاومت و دفاع از شهر بلگراد بوده است و اکنون به یکی از جاذبه های این شهر بدل شده است.

2.پارک ملی درداپ(Derdap)

پارک ملی درداپ (Derdap) دارای ۴ دره تنگ به طول ۱۱۵ کیلومتر است. یکی از این دره‌ها که گوسپودین ویت (Gospodin Vit) نام دارد، دارای یکی از عمیق‌ترین رودهای جهان است. از اجتماع این دره‌ها با هم دره درداپ شکل گرفته است. به این دره‌ها «دروازه آهن» هم گفته می‌شود؛ چراکه ورودی جنوبی کوه‌های کارپات (Carpathian) هستند.

پارک درداپ در رود دانوب (Danube) در نزدیکی قلعه گلوباک (Golubac) قرار دارد. این پارک که یکی از پربازدیدترین مناطق صربستان است، انواع مختلف گونه‌های گیاهی و جانوری را در خود دارد.

3.کلیسای جامع سنت ساوا

کلیسای جامع سنت ساوا یک کلیسای ارتدکس در بلگراد صربستان است که بزرگترین کلیسای جامع ارتدکس در ناحیه بالکان به شمار می‌رود و همچنین یکی از برزگترین کلیساهای جامع ارتدکس در دنیا نیز هست. این سازه به ساوا اختصاص یافته‌است. ساوا کسی بود که کلیسای ارتدکس صربستان را بنا نهاد و تاثیر مهمی بر تاریخ قرون وسطی در صربستان داشت. تمام ساخت بنا با کمک مالی مردم بوده‌است.

این بنا که در فلات وراچار (Vračar) واقع شده، علاوه بر گردشگران، بین مردم منطقه نیز بسیار جذاب و محبوب است. این کلیسا نشانی برای سپاسگزاری از بزرگ‌ترین آموزگار صربستان به شمار رفته و بخش مهمی از تاریخ این کشور را تشکیل می‌دهد. از تاریخ بلگراد و صربستان بیشتر بیاموزید و طی تحسین مناظر فوق‌العاده این جاذبه، زمانی عالی را با همراهانتان سپری کنید.

با اینکه نام رسمی آن کلیسای جامع است اما یک کلیسای جامع محسوب نمی‌شود زیرا محل کار اسقف اعظم شهر بلگراد کلیسای جامع سنت مایکل است نه سنت ساوا .

4.کوهستان‌های Zlatibor و Zlatar

در ادامه راهنمای سفر به صربستان به بلندی‌های این کشور زیبا میرسیم. یکی از مقاصد گردشگری کشور صربستان که محبوبیت بسیاری نیز دارد رشته کوه Zlatar است که نام بلندترین قله آن Golo brdo است. علاوه بر گردشگران، اهالی نیز برای استفاده و لذت بردن از این جاذبه‌های طبیعی به این منطقه سفر می‌کنند. جنگل‌ها، دریاچه‌ها و مراتع تنها قسمتی از زیبایی‌های بی‌اندازه این منطقه کوهستانی به شمار میروند. آب و هوای تمیز و مناسب که حاصل ارتفاع بالای این منطقه است یکی از دلایلی است که توجه گردشگران را به این منطقه جلب می‌کند تا مدتی را به دور از شلوغی و آلودگی شهر، در سکوت و آرامش سپری کنند.

کسانی که به ورزش‌های زمستانی علاقه دارند، در ماه‌های سرد سال نیز می‌توانند اسکی را در دامنه‌های مختلف این منطقه امتحان کنند و از آن نهایت لذت را ببرند. از مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه میتوان به سه دریاچه مصنوعی، دره‌های وسیع و سرسبز و چشم اندازهای بسیار زیبا اشاره کرد. در این دریاچه‌های مصنوعی برای بازدیدکنندگان امکانات ماهیگیری و قایق سواری فراهم شده است. دیدن صومعه‌ها و کلیساهای چوبی و قدیمی که در اطراف این منطقه وجود دارند نیز به گردشگران توصیه میشود.

زلاتیبور یک مقصد گردشگری محبوب در کوه های غربی صربستان است. در این شهر تفریحات هیجانی و سالم فراوانی برای گردشگران تدارک دیده شده که از جمله آن‌ها می‌توان به اسکی در فصل زمستان و پیاده‌روی و کوه‌نوردی در فصل تابستان اشاره کرد. تورنیک (Tornik) که بلندترین کوه زلاتیبور به حساب می‌آید، در فصل زمستان میزبان اسکی بازان فراوانی بوده و پذیرای ۵۴۰۰ اسکی‌باز در هر ساعت است. این منطقه دارای چشم‌اندازهای زیبا، مراتع وسیع و روستاهای تاریخی عجیب است. کلیساهای چوبی قدیمی و موزه‌ای در فضای باز از جمله جاذبه‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم که پس از گشت و گذار در این منطقه، طعم و عِطر غذاهای محلی آن را نیز چشیده و از آن لذت ببرید.

5.موزه نیکولا تسلا

نیکولا تسلا یکی از دانشمندان و مخترعین شناخته شده است که در یک خانواده صرب به دنیا آمده بود آخرین درخواستش نیز این بوده است که اموالش پس از مرگ وی در پایتخت صربستان نگهداری شوند. با توجه به درخواست این مخترع بزرگ، اموال وی اکنون در موزه‌ای به نام خودش و در یک بنای مسکونی زیبا که در سال ۱۹۲۹ ساخته شده است نگهداری می‌شود. این موزه محل نگهداری اموال و میراث شخصی این دانشمند بزرگ است که شامل دست‌نوشته‌ها و طرح‌های وی از اختراعات اوست. وسایل تسلا جزئی از برنامه میراث مستند جهانی یونسکو نیز به حساب می‌آیند که نشانگر اهمیت کارهای این دانشمند بزرگ می‌باشد.
لازم به ذکر است که برنامه حافظه جهانی یونسکو که با نام میراث مستند جهانی یونسکو نیز شناخته می‌شود، برنامه‌ای است که یونسکو از سال ۱۹۹۲ به دنبال افزایش آگاهی نسبت به خطراتی که میراث مستند جهانی را تهدید می‌کند، برای حفظ و سهولت دسترسی به این آثار به اجرا گذاشته است.

نیکلا تسلا، مخترع، مهندس برق و مهندس مکانیک صربی الاصل آمریکایی است. وی بیشتر به دلیل سهمش در طراحی سیستم نوین برق‌رسانی براساس جریان متناوب (AC) شناخته می‌شود.
تسلا پیش از مهاجرت به آمریکا، در زمینه مکالمه از راه دور و مهندسی برق تجاربی کسب کرده بود. وی در سال ۱۸۸۴ به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد تا در شهر نیویورک برای توماس ادیسون مشغول به کار شود. تسلا پس از مدتی کوتاه با کمک حامیان مالی فعالیت مستقل خود را آغاز و با احداث آزمایشگاه‌ها و کارخانجاتی، اقدام به تولید طیف گسترده‌ای از محصولات الکتریکی کرد. هم اکنون موزه ی نیکلا تسلای بلگراد، یکی از نقاطی است که می توان در بازدید از پایتخت صربستان، از آن دیدن نمود.

6.خیابان اسکادارلی(Skadarlija Street)

این خیابان زمانی محل رفت و آمد و پاتوق هنرمندان، خبرنگاران، نویسندگان و نوازندگان بود که در آن دور هم جمع شده و از بهترین نوشیدنی‌های منطقه لذت برده و در آن راجع به آخرین اخبار و رویداده و سیاست صحبت می‌کردند. اما خیابان اسکادارلیا امروزه تبدیل به مکانی شده که در آن جوانان دور هم جمع شده و می‌خواهند گشتی در گذشته و فرهنگ غنی بلگراد داشته باشند و از اجراهای موسیقی این قسمت از شهر لذت ببرند. این خیابان به خاطر گردشگاه‌های زیبا، رستوران‌ها و کافه‌های سنتی معروف شده است و به نوعی نمایانگر تاریخ واقعی بلگراد است که بایستی در سفر به این شهر، تجربه دیدن آن را از دست نداد.

7.خیابان کنز ميخايلوا (Knez Mihailova)

این خیابان که به خیابان Prince Michael نیز شهرت دارد، به عنوان مشهورترین خیابان بلگراد شناخته می شود. همچنین این خیابان بهترین محل برای خرید می باشد. انواع مراکز خرید این شهر در این مکان واقع شده اند. همچنین این خیابان به دلیل قدمت آن، تحت حفاظت میراث فرهنگی این شهر قرار دارد.

ویلاهایی که در خیابان کنز میخایلوا کنار هم قرار گرفته‌اند، محل زندگی قشر ثروتمند و بانفوذ صربستان در قرن نوزدهم بوده است و تصویر روشنی از معماری این قرن ارایه می‌دهد. این خیابان اولین خیابان شهر بلگراد بود که به‌طور رسمی نام‌گذاری و ساماندهی شد.

8.شهر شیطان (Devil’s Town)

در این منطقه 202 برج 2 الی 15 متری با عرض 4 الی 6 متری وجود دارد که بر اثز فرسایش کوهها ایجاد شده است.

فرسایش صخره‌ها در طول زمان در یکی از شهرهای صربستان باعث بوجود آمدن صخره‌هایی با شکل‌های عجیب و غرب شده است و به دلیل همین شکل‌های عجیب و غریب نیز به این شهر نام شهر شیطان نهاده‌اند. افسانه‌های محلی در رابطه با بوجود آمدن این صخره‌های عجیب این چنین می‌گویند که این صخره‌ها در‌واقع افرادی بوده‌اند که در یک میهمانی شرکت کرده بودند، اما شیطان آن‌ها را تبدیل به این صخره‌ها کرده است. شهر شیطان که در جنوب صربستان واقع شده است، بیش از ۲۰۰ صخره در خود دارد که در سراسر دو دره زیبا بر روی کوه رادان (Radan) پراکنده شده‌اند. ستون‌های این صخره‌ها دائماً در حال تغییر بوده و گاهی اوقات فروریخته و شکل جدید به خود می‌گیرند.

در افسانه‌ها محلی نیز گفته شده که تمامی این سنگ‌ها افرادی بودند که در یک جشن عروسی شرکت کرده‌اند و شیطان آن‌ها را به سنگ تبدیل کرده است. این مکان بدون شک یکی از جاذبه های دیدنی کشور صربستان محسوب میشود.

9.پارک ملی کوپا اونیک(Kopaonik National Park)

کوپا اونیک بلندترین کوه کشور صربستان بوده و از سال ۱۹۸۱ نیز به عنوان پارک ملی معرفی شده است. این پارک با مناظر زیبا و ناهموار میزبان پیست اسکی اصلی صربستان بوده و با ۲۵ بالابر در هر ساعت گنجایش ۳۲ هزار نفر را دارد. بارش برف در این مکان از ماه نوامبر تا ماه می ادامه داشته و برای اسکی کاملاً مناسب است. این منطقه با توجه به وجود پوشش گیاهی مناسب، در تابستان نیز برای کوه‌نوردی و پیاده‌روی کاملاً مناسب است. در کوه‌های پارک ملی کوپا اونیک گاهی اوقات طلا، نقره، آهن و روی نیز یافت می‌شود.

جالب است بدانید که فصلی اسکی در این مکان از ماه آبان شروع شده و تا اردیبهشت ادامه دارد. کوپا انیک در تابستان نیز به مکان بسیار مناسبی برای پیاده‌روی تبدیل میشود.

10.نیس (Nis)

شهر دانشگاهی و پر هیاهوی نیس سومین شهر بزرگ صربستان بوده و بین بلگراد (Belgrade) و صوفیه (Sofia) و اسکوپیه (Skopje) قرار گرفته است. نیس یکی از قدیمی‌ترین شهرهای اروپایی به شمار رفته و قدمت آن به ۲۷۹ سال پیش از میلاد بازمی‌گردد. کنستانتین کبیر، موسس قسطنطنیه نیز در این شهر به دنیا آمده است و بنای یادبود وی نیز هم‌اکنون در مرکز شهر مشاهده می‌شود. علاوه بر مجسمه کنستانتین، در مرکز شهر قلعه‌ای نیز وجود دارد که در قرن هجدهم و توسط ترک‌ها ساخته شده بود. بنایی ترسناک و منحصر به فرد به نام برج جمجمه در این شهر وجود دارد که از جمجمه صرب‌هایی که توسط عثمانی‌ها کشته شده‌اند، ساخته شده است و یکی از منحصر به فردترین جاهای دیدنی صربستان محسوب می‌شود. در جنوب شرقی شهر نیس نیز چشمه آب گرم درمانی به نام (نیسکا بانجا  Niška Banja) وجود دارد که در میان مردم محبوبیت بسیاری داشته و به درمان بیماری روماتیسم کمک می‌کند.

این شهر با فاصله حدود ۱ ساعته در شمال بلگارد واقع شده است و هرسال طبق آئین ۱۵ ساله، میزبان یکی از معروف‌ترین جشنواره‌های موسیقی جهان یعنی “اکسیت” است. در سالیانی که این جشنواره برگزار میشود، موسیقیدانان و نوازندگان معروفی به اجرای زنده در این جشنواره پرداخته‌اند که از بارزترین آن‌ها میتوان به استینگ، لئونارد کوئن، گروه پرادیجی و… اشاره کرد که حتی بخشی از شهرتشان را مدیون این شهر و جشنواره هستند.

5/5 - (1 امتیاز)
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *