معرفی پنج ورزشگاه بزرگ کشور اسپانیا

ورزشگاه‌های کشور اسپانیا

کشور اسپانيا حدود 73 استاديوم ورزشی دارد که برخي از آنها چند منظوره مي باشند، در این مجموعه به معرفي 5 ورزشگاه برتر این کشور خواهيم پرداخت. اگر از علاقه‌مندان به فوتبال یا از مسافران کشور اسپانیا هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را بخوانید.

برای سفر به کشور اسپانیا به صورت توریستی می بایست برای تعیین وقت سفارت اسپانیا اقدام کنید که میتوانید از طریق کارشناسان مجرب ما در پارت ویزا اقدم کنید و در سریعترین زمان وقت سفارت خود را رزرو کنید.

ورزشگاه نیوکمپ بارسلون (Camp nou) بارسلون

استادیوم نیوکمپ، بارسلون، اسپانیا

ظرفیت: ۹۹,۳۵۴ نفر

میزبان بازی‌های تیم بارسلونا

دومین باشگاه فوتبال ثروتمند دنیا در دومین استادیوم بزرگ فوتبال دنیا بازی می‌کند. طرفداران تیم در سال ۲۰۰۰ در یک نظرسنجی شرکت کردند و نام نیوکمپ را برای این ورزشگاه انتخاب کردند. این ورزشگاه تا پیش از این نظرسنجی، استادیوم بارسلونا نامیده می‌شد.

بزرگترین ورزشگاه اروپا. ورزشگاه یکی از بزرگترین و پرافتخارترین تیم های فوتبال در اروپا و دنیا. بارسلونای آب و اناری پوش همانطور که همه می‌دانند سال‌هاست که بازی‌های خانگی خود را در رقابت های مختلف در نیوکمپ برگزار می کند و این استادیوم بدون شک یکی از مشهورترین بناهای ورزشی در جهان است. این ورزشگاه که زمانی در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ میلادی جمعیت بیش از ۱۲۱ هزار نفر را نیز به خود می دید، حالا ۹۹۳۵۴ نفر ظرفیت دارد و در رتبه دوم فهرست ما جای می گیرد. کلنگ اولیه این ورزشگاه عظیم در سال ۱۹۵۴ زده شد و در ۲۴ سپتامبر ۱۹۵۷ بازگشایی شد. نیوکمپ ۲ بار طی سال های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۸ مورد بازسازی و تعمیر قرار گرفته و به شکل امروز خود درآمده است.

کمپ نو (به کاتالان: Camp Nou) («میدان جدید»)، که غالباً به طور اشتباه «نوکمپ» خوانده می‌شود (هم در انگلیسی و هم در اسپانیایی)، ورزشگاه فوتبالی است که در شهر بارسلون در کشور اسپانیا قرار دارد. این ورزشگاه از زمان احداثش در سال ۱۹۵۷، محل انجام بازی‌های خانگی تیم فوتبال بارسلونا است. این ورزشگاه جزو ورزشگاه‌های ۵ ستاره یوفا بوده و تاکنون میزبان مسابقات بسیاری در رده‌های بالای بین‌المللی و فینال‌های لیگ قهرمانان اروپا، که آخرینش به سال ۱۹۹۹ مربوط است، بوده‌است. گنجایش این ورزشگاه ۹۹٫۳۵۴ نفر است، که آن را تبدیل به بزرگترین ورزشگاه اروپا و یازدهمین ورزشگاه بزرگ دنیا می‌کند. اسم رسمی آن، «استادی دل اف سی بارسلونا» (ورزشگاه باشگاه فوتبال بارسلونا) بود که در سال ۲۰۰۰ با رای اعضای باشگاه مبنی بر تغییر نام آن به لقب محبوب کمپ نو، این نام به عنوان نام رسمی ورزشگاه انتخاب شد. با طرحی که در هیئت مدیره بارسا تصویت شده است باید شاهد تغییرات فراوانی در ظاهر و امکانات این ورزشگاه باشیم. طرح توسعه نیوکمپ از فصل ۲۰۱۷/۱۸ آغاز خواهد شد و در فصل ۲۰۲۱/۲۲ به بهره برداری خواهد رسید.

کنار کمپ نو، «پالائو بلوگرانا» قرار دارد، ورزشگاهی که محل انجام بازیهای داخل سالن است، و نیز در مجاورت آن «آیس رینک» قرار دارد که محل انجام بازیهای هاکی روی یخ و پاتیناژ است. پشت ورزشگاه نیز محل قرار داشتن مینی استادی است، ورزشگاهی که تیم بارسلونا اتلتیک بازی‌های خود را در آنجا برگزار می‌کند.

تاریخچه ورزشگاه نیوکمپ بارسلونا

سال‌های ابتدایی دهه ۱۹۵۰ میلادی، بارسلونا به دلیل افزایش شمار هواداران خود به ورزشگاهی با گنجایش بیشتر از ورزشگاه آن زمان خود، «کمپ دی لس کورتس» که ۶۰٬۰۰۰ نفر گنجایش داشت، نیاز داشت. کمپ نو در خلال سال‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۷ ساخته شد، و سازنده‌های آن نیزفرانسسک میتجانس-میرو، لورنزو گارسیا بارون و جوزپ سوتراس مائوری. بودند. بارسلونا در اولین بازی خود در کمپ نو به مصاف له گیا وارساو رفت و در پایان با نمایش دل پذیری این تیم را ۲ – ۴ شکست داد. زننده اولین گل در ورزشگاه جدید، اولوگیو مارتینز، بازیکن بارسلونا بود. بیش از ۹۰٬۰۰۰ نفر تماشاگر این بازی تاریخی را از نزدیک دیدند.

گنجایش ورزشگاه چندین بار دچار تغییر شد، در حالیکه ظرفیت اولیه آن ۹۳٬۰۵۳ نفر بود، اما به دلیل برگزاری جام جهانی۱۹۸۲، ظرفیت آن به ۱۰۵٬۰۰۰ افزایش داده شد. به دلیل ممنوع شدن وجود قسمت‌هایی که در آن تماشاگران ایستاده به تماشای بازی می‌پرداختند، گنجایش ورزشگاه در سال ۱۹۹۰ به زیر ۹۹٬۰۰۰ کاهش یافت.

همچنین این مجموعه شامل قسمتی برای اشیا قدیمی و یادبودها نیز می‌باشد، و نیز زمین کوچک تمرینی تیم، و کلیسایی برای بازیکنان هم از بخش‌های دیگر مجموعه کمپ نو می‌باشند. کمپ نو همچنین دارای «ال موزئو دل بارسا»، پر بازدید کننده‌ترین موزه کاتالونیا نیز می‌باشد، که از آن سالانه حدود ۱٬۲۰۰٬۰۰۰ نفر بازدید می‌کنند. این موزه در سال ۱۹۸۴ گشوده شد، زمانی که جوزپ لوئیس نونز ریاست باشگاه را بر عهده داشت. موزه حاوی ۱۴۲۰ قطعه مربوط به تاریخ باشگاه فوتبال بارسلونا است که ۴۲۰ عدد آن جام‌ها و مقام‌هایی است که بارسلونا در طول سال‌ها کسب کرده‌است. مراسم افتتاحیه بازی‌های مغلوب کرد.

کمپ نو همچنین میزبان اجراهای موسیقی و رویدادهای غیر فوتبالی دیگر نیز می‌باشد.

آینده ورزشگاه نیوکمپ بارسلونا

در زمان جشن ۵۰ سالگی افتتاح کمپ نو، باشگاه مناقصه‌ای بین‌المللی برای بازسازی کمپ نو برگزار کرد. باشگاه در این پروژه به دنبال تغییر زیادی در صندلی‌های ورزشگاه نبود، اما پروژه حداقل ۵۰٪ صندلی‌ها را در بر می‌گیرد.

در ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۷، نورمن فوستر، معمار بریتانیایی، و شرکتش، برای بازسازی کمپ نو انتخاب شدند. پروژه شامل افزودن ۱۰٬۰۰۰ صندلی اضافه به ورزشگاه است و در مجموع ۲۵۰ میلیون یورو هزینه در بر خواهد داشت. با طرحی که در هیئت مدیره بارسا در سال ۲۰۱۶ تصویب شده است باید شاهد تغییرات فراوانی در ظاهر و امکانات این ورزشگاه باشیم. طح توسعه نیوکمپ از فصل ۲۰۱۷/۱۸ آغاز خواهد شد و در فصل ۲۰۲۱/۲۲ به بهره برداری خواهد رسید.

ویژگی های اصلی در نیوکمپ جدید:

– تمام صندلی های استادیوم زیر پوشش سقف به مساحت 47 هزار متر مربع قرار خواهد گرفت و دیگر هواداران و بازیکنان نگران وضعیت آب و هوا نخواهند بود.

– شیب تمامی صندلی های به سمت زمین بیشتر خواهد شد تا تماشاگران نمای بهتری از زمین را داشته باشند.

– قرار گرفتن یک مانیتور پشت تمامی صندلی های استادیوم.

– قرار گرفتن مانیتوری بزرگ با آخرین فن آوری دیجیتال و وضوح بالا با سیستم LED در بالای استادیوم.

– بهبود دسترسی به طبقه دوم و سوم

– هم سطح کردن طبقه سوم برای اضافه شد ن سقف، و اضافه شدن امکانات رفاهی در همین طبقه.

– افزایش تعداد صندلی های تماشاگران به 105 هزار صندلی

– طرح ارگونومیک برای ایجاد فاصله مناسب میان صندلی های و راحتی تماشاگران

– مسیر ویژه برای معلولین

– فضای بیشتر راهرو ها برای رفت و آمد راحت تر هواداران

– بهبود وضعیت راه پله های موجود توسعه آنها

– افزایش و بهبود باجه های بلیط فروشی

– صرفه جویی در انرژی و پایداری زیست محیطی برای بدست آوردن گواهینامه های کیفیت و استاندارد

– افزایش امنیت تماشاگران و به حداقل رساندن اختلال ممکن ناشی از روبرو شدن هواداران دو تیم با در نظر گرفتن ورودی های جداگانه و معابر داخل ورزشگاه. همچنین ایجاد مناطق خاص و خدمات بی نظیر برای هواداران تیم حریف.

– افزایش و بهبود مناطق پذیرایی و میهمان پذیری

– ساخت یک پارکینگ زیر زمینی و ایجاد کردن یک منطقه بسیار بزرگ در بیرون از ورزشگاه برای راحتی تماشاگران.

ورزشگاه سانتیاگو برنابئو مادرید

ظرفیت: ۸۱,۰۴۴ نفر

ورزشگاه تیم ملی اسپانیا و رئال مادرید

این ورزشگاه که میزبان ثروتمندترین باشگاه فوتبال دنیا است در سال ۱۹۴۴ گشایش یافته و از آن زمان تا کنون میزبان برگزاری مسابقات فوتبال در بالاترین سطح ممکن بوده است. فلورنتینو پرز، رئیس فعلی باشگاه رئال مادرید زمانی گفته بود که ما می‌خواهیم سانتیاگو برنابئو را به بهترین استادیوم فوتبال دنیا تبدیل کنیم. او زمانی که این مسئولیت را بر عهده گرفت، ارتقاء ورزشگاه را در الویت برنامه‌های خود قرار داد.

ورزشگاه سانتیاگو برنابئو (به اسپانیایی: Estadio Santiago Bernabéu) یک ورزشگاه فوتبال، واقع در مادرید اسپانیاست که در تاریخ ۱۴ دسامبر ۱۹۴۷ به مالکیت باشگاه فوتبال رئال مادرید افتتاح شد. این ورزشگاه در حال حاضر ۸۱۰۴۴ نفر گنجایش دارد.

سانتیاگو برنابئو در سال‌های اول افتتاحش همچنان با نام سابقش شناخته می‌شد و استادیوم جدید شامارتین نام داشت. اما ۸ سال بعد مسئولین نام رئیس باشگاه، سانتیاگو برنابئو را روی آن گذاشتند.

این ورزشگاه که به احترام رئیس سابق باشگاه سانتیاگو برنابئو یسته نام‌گزاری شده در حال حاضر یکی از مشهورترین و معتبرترین ورزشگاه‌های جهان فوتبال معرفی می‌شود. این ورزشگاه میزبان چهار دوره لیگ قهرمانان اروپا در سال ۱۹۵۷، ۱۹۶۹، ۱۹۸۰ و ۲۰۱۰ بوده است. همچنین فینال جام ملت‌های اروپا ۱۹۶۴ و جام جهانی فوتبال ۱۹۸۲ در این ورزشگاه برگزار شده است.

تاریخچه ورزشگاه سانتیاگوبرنابئو

در ۲۲ ژوئن ۱۹۴۴ بانک بانکو مرکانتیل ای اندستریال با اختصاص اعتبار به سانتیاگو برنابئو و رافائل سالگادو برای خرید زمین مجاور ورزشگاه چامارتین موافقت کرد. در تاریخ ۵ سپتامبر ۱۹۴۴ مهندس معمار مانوئل مونیوز موناستریو و لوییز آله مانی سولر برای ساخت ورزشگاه به خدمت گرفته شدند. در ۲۷ اکتبر ۱۹۴۴ عملیات ساخت ورزشگاه آغاز شد. نوئوو استادیو چامارتین (به فارسی: ورزشگاه جدید چامارتین) در ۱۴ دسامبر ۱۹۴۷ با بازی بین تیم‌های رئال مادرید و تیم پرتغالی اُس بلننسز افتتاح شد. ورزشگاه در آغاز ۷۵۱۴۵ نفر گنجایش داشت که فقط ۲۷۶۴۵ صندلی داشت و ۴۷۵۰۰ نفر باید از روی سکوهای ورزشگاه بازی را تماشا می‌کردند. سابینو باریناگا اولین بازیکنی بود که در ورزشگاه جدید موفق به گلزنی شد.

دهه ۱۹۵۰

اولین بازسازی اساسی در سال ۱۹۵۴ اتفاق افتاد. در ۱۹ ژوئن این سال ورزشگاه برای تماشای ۱۲۵٬۰۰۰ نفر افزایش ظرفیت پیدا کرد. از این قرار ورزشگاه مادرید بزرگترین ورزشگاه از بین ورزشگاه‌های تازه تأسیس جام اروپا شد. در تاریخ ۴ ژانویه ۱۹۵۵ در نشست عمومی اعضای حل اختلاف مقرر شد نام ورزشگاه به احترام رئیس باشگاه به سانتیاگو برنابئو تغییر نام دهد. در ماه مه ۱۹۵۷، رئال مادرید اولین بار از چراغ‌های برقی برای روشنایی ورزشگاه در بازی برابر تیم اسپورت راسیفه برزیل استفاده کرد.

دهه ۱۹۸۰

تا اوایل دهه ۱۹۸۰ که مصادف بود با میزبانی جام جهانی ۱۹۸۲ در اسپانیا ورزشگاه تغییرات چندانی به خود ندید. در این زمان ورزشگاه می‌بایست با ورزشگاه‌های روز همگام و به روز می‌شد از این جهت معمارانی به نام رافائل لوییس آله مانی و مانوئل سالیناس برای پروژه نوسازی ورزشگاه به کار گرفته شدند. این دو برادر فرزندان لوییس آله مانی آله مانی سولر بودند که برای پروژه ساخت بنای اصلی ورزشگاه بعد از مونز مانستاریو به کار گرفته شده بود. عملیات این پروژه ۱۶ ماه به طول انجامید و هزینه‌ای بالغ بر ۷۰۴ میلیون پزوی اسپانیا خرج دربرداشت که ۵۳۰ میلیون آن توسط شهرداریمادرید تأمین شد. ارتقای ورزشگاه به چند نکته محدود بود. فیفا در ابتدا اجبار گذاشت تا دو سوم صندلی‌های ورزشگاه باید دارای پوشش شوند. بنا بر همین مسئله رئال مادرید سقفی را در ورزشگاه نصب کرد که میدان ردیف‌های اول و دوم ورزشگاه به جز قسمت شرقی را پوشش می‌داد. بدین وسیله گنجایش ورزشگاه از ۱۲۰۰۰۰ نفر به ۹۰۸۰۰ نفر تغییر ظرفیت داد که ۲۴۵۵۰ صندلی توسط سقف پوشش داده شدند و از گنجایش ورزشگاه کاستند. بر پایه این پروژه همچنین نمای سردر ورزشگاه تغییر ظاهر داد. نصب تابلوهای الکترونیکی در انتهای شمال و جنوب ورزشگاه، همچنین بازسازی جایگاه خبرنگاران، رختکن‌ها از دیگر آثار این پروژه بازسازی بودند. ورزشگاه چهار بازی جام جهانی را پذیرا بود: سه مسابقه گروهی در گروه دو بازی‌هاآلمان غربی در مقابل انگلستان، آلمان غربی در مقابل اسپانیا و اسپانیا در برابر انگلستان و فینال این رقابت‌ها بین ایتالیا و آلمان غربی.

دهه ۱۹۹۰

در اواسط دهه ۱۹۸۰ میلادی یوفا به دلیل افزایش جرایم در ورزشگاه‌های اروپایی استانداردهای جدید امنیتی را وضع کرد؛ بنابراین استانداردها مسئولین ورزشگاه ناچار به ساخت میانبرهای جداکننده از قسمت‌های مختلف ورزشگاه و صندلی‌های تماشاگران شدند. در دهه ۱۹۹۰ میلادی، سانتیاگو برنابئو دستخوش تغییراتی در زمینه افزایش ظرفیت و نوسازی‌های گسترده‌ای شد که موجب شدرامون مندوزا جایزه گینس ناوارو را به همین دلیل کسب کند. عملیات در ۷ فوریه ۱۹۹۲ شروع و در ۷ مه ۱۹۹۴ با هزینه‌ای بالغ بر ۵ میلیارد پزوی اسپانیا، به پایان رسید. این هزینه بدهی باشگاه را که هیچ حامی رسمی نداشت افزایش داد. عملیات این پروژه با احداث سالن تئاتری در قسمت غربی و پی ساختمان که با جک هیدرولیکی به هم متصل شده بود، به پایان رسید. در مجموع ۲۰۲۰۰ صندلی پیشرفته نصب شد که هر صندلی شیبی ۸۷ درجه‌ای داشت. این موضوع باعث ایجاد دید فوق‌العاده و نزدیک به زمین مسابقه شد. به علاوه برای دسترسی بهتر به میدان چهار ورودی احداث شد که هر کدام دو راه پله و یک رمپ مارپیچ مرکزی داشت. با تغییرات جدید ارتفاع ورزشگاه از ۲۲ متر به ۴۵ متر افزایش پیدا کرد که این مسئله باعث شد تا در زمستان دو سوم میدان بازی در تاریکی سایه قرار گیرد. عدم وجود نور خورشید روی قسمتی از چمن ورزشگاه باعث پژمرده شدن آنها شد. به همین دلیل یک شبکه لوله پلی پروپیلین در عمق ۲۰ سانتی‌متری زیر چمن ورزشگاه نصب گردید. این لوله جریان آب گرمی را به حرکت درمی‌آورد که چمن ورزشگاه را از یخ زدن محافظت می‌کرد. هم چنین به دلیل افزایش ارتفاع سکوی ورزشگاه لازم بود تا سیستم روشنایی ورزشگاه بهبود یابد. یک سقف جمع شونده هم چنین نصب شد تا تماشاچیان را از سازه‌های برقی محافظت می‌کرد. پس از عملیات نوسازی گنجایش ورزشگاه به ۱۱۰۰۰۰ نفر رسید. در تابستان ۱۹۹۸، تحت مدیریت لورنزو سانز، ورزشگاه سانتیاگو برنابئو با صندلی‌های سراسری پوشش داده شد که گنجایش آن را به ۷۵۳۲۸ نفر کاهش داد.

دهه ۲۰۰۰

زمانی که فلورنتینو پرز به مقام ریاست باشگاه درآمد وی یک نقشه جامع با یک هدف را دنبال کرد: راحت تر کردن ورزشگاه و افزایش کیفیت تسهیلات و در نتیجه به حداکثر رساندن درآمد ورزشگاه. وی ۱۲۷ میلیون یورو بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ هزینه کرد که شامل توسعه قسمت شرقی ورزشگاه با اضافه نمودن یک نمای سردر در خیابان فادر دامین و جایگاه‌های اختصاصی جدید، یک سکوی جدید در قسمت شرقی، یک جایگاه جدید برای خبرنگاران، یک سیستم صوتی جدید، یک مشروب فروشی جدید، یکپارچه سازی سیستم‌های گرمایشی جایگاه تماشاچیان، آسانسور مدرن با منظره‌ای زیبا به ورزشگاه، رستوران‌های جدید، پله برقی و ایجاد ساختمانی چند منظوره در خیابان فادر دامین می‌شد. برپایه توسعه قسمت شرقی جانبی و ایجاد گالری‌های جدید گنجایش ورزشگاه سانتیاگو برنابئو به ۸۰۳۵۴ نفر رسید. در سال ۲۰۰۷ میلادی هزارمین بازی در سانتیاگو برنابئو انجام شد. به علاوه طبق آخرین بازبینییوفا در تاریخ ۲۷ اکتبر ۲۰۰۷ با توسل به بازی لیگ قهرمانان اروپا در برابر المپیاکوس یونان، آخرین قدم‌ها برای انتخاب سانتیاگو برنابئو بعنوان ورزشگاه ممتازدر تاریخ ۱۴ نوامبر ۲۰۰۷، یک ماه قبل از شصتمین سالگرد تأسیس ورزشگاه برداشته شد. یوفا در همین رابطه اعلام کرد که ورزشگاه به طور رسمی نامش را به ورزشگاه ممتاز تغییر خواهد داد. پرز قبل از استعفا در سال ۲۰۰۵ پیشنهاد داد یک سقف قابل جمع شدن ساخته شود. در سال ۲۰۰۹ همزمان با انتخاب مجدد پرز به عنوان رئیس باشگاه اعلام شد که ساخت این سقف بر اساس وضعیت مالی باشگاه غیرممکن است. با این حال طبق اعلام مارکایاسپانیا، پرز قصد به دوباره سازی سانتیاگو برنابئو دارد. طبق اخبار این روزنامه معماران این پروژه از بین لیستی از معماران اسپانیایی، سانتیاگو کالاتراوا و رافائل مونئو برنده جایزه پریتزکر و یو مینگ پیکه هویت آمریکایی-چینی دارد که وی هم برنده جایزه پریتزکر شده انتخاب خواهند شد. ورزشگاه به طور رسمی میزبانی فینال لیگ قهرمانان باشگاه‌های اروپا در سال ۲۰۱۰ را در مراسمی در نیون در سال ۲۰۰۸ میلادی اعلام کرد. با وجود حذف رئال مادرید در مرحله حذفی یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۲۰۰۹–۲۰۱۰ بارسلونا به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان رسید و هواداران این تیم اسپانیایی آرزو داشتند جام این رقابت‌ها را در ورزشگاه رقیب دیرینه‌شان بالای سر ببرند و این در حالی بود که مادرید به شدت توسط روزنامه‌های اسپانیایی مورد تحقیر و انتقاد به خاطر رئیس سابق رامون کالدرون قرار گرفته بود.

ورزشگاه سانتیاگو برنابئو را به حق می‌توان مشهورترین استادیوم فوتبال در کل دنیا دانست.

«سانتیاگو برنابئو» (Santiago Bernabéu) ورزشگاه خانگی رئال مادرید است. شما با یکی از ورزشگاه‌های مورد تایید یوفا طرف هستید که در سال ۲۰۰۷ برنده ۵ ستاره شد. ورزشگاه سانتیاگو برنابئو و تیم رئال مادرید (یکی از تیم‌های لیگ اسپانیا) رابطه‌ای بسیار خاص با یکدیگر دارند. بعضی از خاطره‌انگیزترین رقابت‌های فوتبال در میان دیوارهای این استادیوم صورت گرفته و جای شکی نیست که تعداد دیگری از این بازی‌ها نیز در آینده در همین ورزشگاه انجام خواهند شد.

مراحل ساخت سانتیاگو برنابئو

کار ساخت این ورزشگاه بر روی یک قطعه زمین خالی در ۲۷ اکتبر ۱۹۹۴ شروع شد. در زمان افتتاح (سال ۱۹۴۷) ورزشگاه را با نام «شامارتین» (Chamartén) می‌شناختند. ۸ سال بعد در تاریخ ۴ ژانویه ۱۹۵۵ تیم رئال مادرید نام استادیوم را به افتخار مدیر عامل تیم، سانتیاگو برنابئو به نام کنونی‌اش تغییر داد. اولین بازی در این ورزشگاه بین تیم‌های رئال مادرید و او اس بلننزه (OS Belenenses) صورت گرفت و تیم رئال مادرید با پیروزی ۳ بر ۱ در این بازی دوستدارانش را خوشحال کرد.

این ورزشگاه به ۴ منطقه تاریخی تقسیم شده است. منطقه‌ی شمالی، جنوبی، غربی و شرقی. هر کدام از این چهار منطقه به وسیله ۴ برج خیلی بزرگ از هم جدا شده‌اند که هر کدام از آنها امکان دسترسی به ردیف‌های کناری خود را می‌دهند. اولین ردیف در ارتفاعی پایین‌تر از خیابان ساخته شده است و ۸ آسانسور امکان دسترسی به طبقات مختلف را می‌دهد.

بازدید از ورزشگاه سانتیاگو برنابئو

خود باشگاه یک تور را برای بازدید از این ورزشگاه باشکوه برگزار می‌کند که شامل موارد زیر است:

سوار شدن بر یکی از آسانسورها تا یک نمای کلی از ورزشگاه داشته باشید.

بازدید از اتاق جوایز که شامل جام‌های اروپایی، بین‌قاره‌ای و لیگ اسپانیا در میان تعداد زیادی دیگر از جوایز خواهد بود.

قدم زدن در کناره‌های زمین و دیدن چمن مشهور این ورزشگاه.

بازدیدی از بالکن ریاست جمهوری، محلی که اعضای هیئت مدیره و مهمانان مخصوص در آن قرار می‌گیرند و کاپیتان‌ تیم در آن جام‌ را به بالای سر می‌برد.

قدم زدن در تونلی که بازیکنان از میان آن وارد زمین یا اتاق رختکن می‌شوند.

ورود به یکی از پیشرفته‌ترین اتاق‌های تعویض لباس در دنیا.

نکات جالب سانتیاگو برنابئو

در دنیای پر از هیاهوی فوتبال ورزشگاه سانتیاگو برنابئو یک افسانه است. این ورزشگاه از شهرت و احترام زیادی بین طرفداران فوتبال در سراسر دنیا برخوردار است. فینال جام‌های اروپایی سال‌های ۱۹۵۷، ۱۹۶۹ و ۱۹۸۰ در این ورزشگاه برگزار شده است. در سال ۲۰۱۰ یک بار دیگر این ورزشگاه میزبان فینال جام قهرمانی اروپا بود که ظرفیت ورزشگاه هم به طور کامل پر شده بود. ظرفیت ورزشگاه در طی سال‌هایی که از ساخت آن می‌گذرد رفته رفته کاهش پیدا کرده که البته با توسعه در سایر بخش‌ها جبران شده است. در سال ۱۹۵۳ ورزشگاه می‌توانست میزبان ۱۲۰,۰۰۰ نفر باشد. در اواخر دهه ۹۰ ورزشگاه صندلی گذاری شد که باعث کاهش ظرفیت و البته افزایش هزینه‌های ورودی نیز گردید. امروزه و در اوایل قرن ۲۱ام ظرفیت ورزشگاه سانتیاگو برنابئو به ۸۰,۴۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است.

موقعیت ورزشگاه در شهر مادرید

شهرت استادیوم و تیم رئال مادرید به حدی هست که خط متروی اختصاصی شماره ۱۰ به نام سانتیاگو برنابئو باشد. این استادیوم در شمال شهر در محله «پاسو دِلا کاستیانا» (Paseo de la Castellana) واقع در خیابان «د کونچا اسپینا» (de Concha Espina) نزدیک مرکز تجاری «کواترو تورس» (Cuatro Torres) و برج «پیکاسو» قرار گرفته است. از این ورزشگاه فقط برای برگزاری بازی‌های فوتبال استفاده نمی‌شود. کنسرت‌های بزرگ موسیقی هم گهگاه در این محل برگزار می‌شود. بروس اسپرینگستین (Bruce Springsteen) ستاره راک آمریکایی در تابستان سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ در این ورزشگاه به اجرا پرداخته است. شما می‌توانید بلیط تورهای ورزشگاه را هر روز به جز روزهای برگزاری مسابقات و روز بعد از آن تهیه کنید.

 راه‌های دسترسی به سانتیاگو برنابئو

استادیوم سانتیاگو برنابئو در مرکز شهر و در یکی از خیابان‌های اصلی مادرید به نام «پاسو دِلا کاستیانا» (Paseo de la Castellana) قرار دارد. محل استادیوم در حدود ۴ کیلومتری شمال Plaza de Cibeles است. همچنین فاصله‌ی استادیوم تا یکی از میدان های اصلی شهر به نام Puerta del Sol هم حدود ۴ کیلومتر است.

برای رسیدن به استادیوم بهتر است از خط ۱۰ مترو استفاده کنید که یک ایستگا ه مخصوص برای سانتیاگو برنابئو دارد. اگر در مرکز شهر هستید، برای سوار شدن به خط ۱۰ می‌توانید از ایستگاه‌های Plaza de España یا Tribunales سوار قطار شوید.

اگر دوست داشته باشید از اتوبوس استفاده کنید هم می‌توانید از Atocha، Paseo del Prado یا Plaza de Ciebeles سوار اتوبوس‌های خط ۱۴ یا ۲۷ شوید و به استادیوم بروید.

از ایستگاه مترو Callao در مرکز شهر هم می‌توانید سوار اتوبوس خط ۱۴۷ شوید و به استادیوم سانتیاگو برنابئو برسید. همچنین اگر از Puerta del Sol سوار اتوبوس خط ۱۵۰ بشوید، می‌توانید در ایستگاه Plaza Lima پیاده شوید و به سمت استادیوم بروید.

اقامتگاه، رستوران و کافه‌های نزدیک به سانتیاگو برنابئو

استادیوم سانتیاگو برنابئو در یکی از شریان‌های اصلی شهر مادرید واقع شده است. مغازه‌ها، دفاتر اداری و ساختمان‌های مسکونی اکثر فضای اطراف استادیوم را اشغال کرده‌اند، اما در میان این فضاهای مسکونی و تجاری تعدادی کافه و رستوران‌های کوچک وجود دارد و شما می‌توانید برای یک نوشیدنی یا صرف یک وعده‌ی غذایی به آن‌ها مراجعه کنید.

La Esquina del Bernabéu نام مرکز خریدی است که چسبیده به استادیوم سانتیاگو برنابئو ساخته شده و در آن یک سالن غذاخوری کوچک و چند فست فود وجود دارد.

اگر از محل استادیوم در جهت جنوب به سمت مرکز شهر حرکت کنید، کم کم تعداد رستوران‌ها و کافه‌ها بیشتر می‌شود. اکثر تفریحات شبانه و امکانات تفریحی دیگر در سمت ضلع شمالی محدوده‌ی مرکزی شهر واقع شده‌اند.

چند هتل در نزدیکی استادیوم سانتیاگو برنابئو وجود دارد. نزدیک‌ترین هتل‌ها به استادیوم Holiday Inn Madrid، AC Hotel Aitana و Rafaelhoteles Orense هستند. افرادی که در این هتل‌ها اقامت داشتند نظرات خوبی درباره‌ی این هتل‌ها داده‌اند اما در نظر داشته باشید که هزینه‌ی اقامت در این هتل‌ها ارزان هم نیست.

هتل‌های Espahotel Plaza Basilica، Hotel Gran Atlanta و Hostal Falfes کمی از استادیوم دورتر هستند، ولی نظرات خوبی درباره‌ی آن‌ها نوشته شده و همه‌ی آن‌ها به ایستگاه‌های مترو نزدیک هستند، علاوه بر این قیمت‌های بسیار منطقی دارند و اگر دوست داشته باشید پیاده‌روی کنید، فاصله شما تا استادیوم حدود ۲۰ دقیقه است.

برای اینکه نظر مردم درباره‌ی هتل‌های نزدیک سانتیاگو برنابئو را بخوانید اینجا کلیک کنید. اگر هم ترجیح می‌دهید در مرکز شهر اقامت داشته باشید، گزینه‌های شما در این لینک هستند.

بلیت‌ بازی‌های تیم رئال مادرید

برای تهیه بلیت‌ بازی‌های رئال مادرید راه‌های متفاوتی وجود دارد. شما می‌توانید از طریق وب‌سایت باشگاه یا وب‌سایت Ticketmasterبلیت‌ها را به صورت آنلاین تهیه کنید، با شماره تلفن ۲۴ ۴۳ ۳۲ ۹۰۲ ۰۰۳۴ تماس بگیرید یا از همان کیوسک‌های بلیت فروشی موجود در ورزشگاه که به Taquillas معروف هستند، بلیت خود را تهیه کنید.

اگر بلیت بازی را آنلاین خریداری کنید، می‌توانید در محل استادیوم نسخه‌ی چاپی آن را دریافت کنید.

بلیت‌های معمولی یک هفته پیش از شروع بازی به فروش می‌رسند، اما خرید بلیت‌های VIP زودتر از آن ممکن است. از آنجایی که به جز در چند بازی خیلی مهم رئال، تمام بلیت‌ها به فروش نمی‌رسد، معمولاً اگر از چند روز قبل بلیت تهیه کنید، نیازی نیست که هزینه‌ی اضافی برای بلیت VIP پرداخت کنید.

برای بازی‌های مهمی مثل ال کلاسیکو، داربی مادرید و بازی‌های مهم لیگ قهرمانان حتماً باید به بازارهای ثانویه (بازار سیاه) مثل سایت viagogo و Ticketbis مراجعه کنید، که قابل اطمینان هستند اما قیمت بلیت در آن‌ها اندکی گران‌تر خواهد بود.

قیمت بلیت‌ها هم با توجه به تیمی که در مقابل رئال بازی می کند، متفاوت هستند و از ۳۰ یورو (۱۱۸.۰۰۰ تومان) برای صندلی‌های پشت دروازه شروع می‌شود و برای صندلی‌های کناری ورزشگاه به ۴۰ یورو (۱۵۸.۰۰۰ تومان) می‌رسد.

تورهای استادیوم

تورهای استادیوم سانتیاگو برنابئو بدون حضور راهنما برگزار می‌شوند، طی این تور شما یک مسیر از پیش تعیین شده در استادیوم را می‌پیمایید. در این مسیر شما از نیمکت ذخیره‌ها، محوطه‌ی مخصوص هیئت رئیسه‌ی باشگاه، اتاق کنفرانس خبری، تونل ورود بازیکنان و اتاق افتخارات باشگاه بازدید می‌کنید و در آخر با عبور از فروشگاه، هواداری باشگاه تور به پایان می‌رسد.

استادیوم از دوشنبه تا شنبه بین ساعت‌های ۱۰ صبح تا ۷ بعد از ظهر باز است و در روزهای یکشنبه و تعطیلات رسمی از ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۶:۳۰ بعد از ظهر پذیرای شما است. در روزهای برگزاری بازی‌ هم تورهای محدودتری برگزار می‌شوند که طی آن‌ها دسترسی به برخی نقاط ممکن نیست و فقط تا ۵ ساعت پیش از برگزاری بازی امکان شرکت در آن‌ها وجود دارد.

اگرچه می‌توانید به صورت آنلاین این تورها را خریداری کنید، اما در نظر داشته باشید که اجباری برای رزرو تور نیست. هزینه ورودی برای هر نفر ۱۹ یورو (۷۵.۰۰۰ تومان) است.

ورزشگاه مستایا والنسیا

ورزشگاه مستایا (به اسپانیایی: Estadio Mestalla) ورزشگاهی در شهر والنسیا در کشور اسپانیا است.

بازی‌های خانگی باشگاه فوتبال والنسیا در این ورزشگاه برگزار می‌شود. همچنین بخشی از بازی‌های جام جهانی فوتبال ۱۹۸۲ و المپیک تابستانی ۱۹۹۲ در این ورزشگاه برگزار شده‌است.

استادیوم مستایا، ورزشگاه خانگی تیم والنسیا و یکی از استادیوم‌های بزرگ اسپانیا است. مستایا در طول دوران خود علاوه بر اتفاقات فوتبالی زیاد، میزبان اتفاقاتی نظیر جنگ و بلایای طبیعی بوده که آن را به یکی از پرماجراترین استادیوم‌های فوتبال در دنیا تبدیل کرده است.

ورزشگاه مستایا (به اسپانیایی: Estadio Mestalla) ورزشگاهی در شهر والنسیا در کشور اسپانیا است.

بازی‌های خانگی باشگاه فوتبال والنسیا در این ورزشگاه برگزار می‌شود. همچنین بخشی از بازی‌های جام جهانی فوتبال ۱۹۸۲ و المپیک تابستانی ۱۹۹۲ در این ورزشگاه برگزار شده‌است. طرفیت این ورزشگاه 55000 نفر می باشد.

باشگاه: والنسیا سی.اف (Valencia CF)

سال تاسیس: ۱۹۲۳

گنجایش: ۵۵.۰۰۰ صندلی

تاریخچه و توضیحات ورزشگاه مستایا

استادیو دی مستایا یا همان استادیوم مستایا یکی از ورزشگاه‌های قدیمی اسپانیا است که در تاریخ بیستم ماه مه سال ۱۹۲۳ با بازی بین تیم‌های والنسیا و لوانته به صورت رسمی افتتاح شد. مستایا در ابتدا تنها گنجایش ۱۷.۰۰۰ تماشاچی را داشت که البته گنجایش آن خیلی زود به ۲۵.۰۰۰ نفر افزایش پیدا کرد.

در طول جنگ داخلی اسپانیا، استادیوم مستایا به عنوان محل پناه آوارگان جنگ و همچنین انبار تبدیل شد و به حدی تخریب شد که پس از جنگ تقریباً چیزی از آن باقی نمانده بود.

پس از پایان جنگ استادیوم تحت یک بازسازی جزئی قرار گرفت و بازی‌های تیم والنسیا در آن از سر گرفته شدند. پس از گذشت مدتی از این بازسازی، باشگاه تصمیم گرفت طی پروژه‌ای که نام آن را «Gran Mestalla» گذاشت، استادیوم را دستخوش تغییرات و بهسازی‌هایی اساسی کند. طی این پروژه یک جایگاه تماشاچیان اصلی جدید برای استادیوم مستایا ساخته شد و بقیه‌ی جایگاه‌ها هم توسعه پیدا کردند. کار بهسازی استادیوم در سال ۱۹۵۵ به پایان رسید و ظرفیت آن به ۴۵۰۰۰ نفر افزایش پیدا کرد.

در سال ۱۹۵۷ بخشی از استادیوم در اثر سیل تخریب شد اما بخش‌های تخریب شده خیلی زود بازسازی شدند. باشگاه ناتینگهام فارست اولین تیم خارجی بود که در سال ۱۹۶۲ در استادیوم مستایا به زمین رفت.

در سال ۱۹۶۹ نام استادیوم به افتخار رئیس جدید باشگاه به لوئیس کاسانوا (Louis Casanova) تغییر پیدا کرد، اما در سال ۱۹۹۴ به درخواست خود آقای کاسانوا نام ورزشگاه مجدداً به مستایا تغییر یافت.

مسئولین باشگاه والنسیا در دهه‌ي ۱۹۷۰ در نظر داشتند که به استادیومی جدید نقل مکان کنند اما در نهایت تصمیم گرفتند که به جای این کار مستایا را نوسازی کنند و تغییراتی که برای برگز‌اری جام جهانی ۱۹۸۲ باید در آن صورت می‌گرفت را عملی کنند. یکی از اصلی‌ترین کارهای نوسازی که باید در مستایا صورت می‌گرفت، ساخت مجدد ردیف پایینی جایگاه‌ها بود که ساختاری آجری داشت و باید با ساختاری بتنی جایگزین می‌شد.

بالاخره بازسازی مستایا پیش از آغاز جام جهانی ۱۹۸۲ به پایان رسید و این استادیوم هر سه بازی مرحله‌ی گروهی تیم ملی اسپانیا را میزبانی کرد.

طی ۱۵ سال پس از برگزاری جام جهانی استادیوم مستایا تقریباً به همان صورت باقی ماند بالاخره برای آخرین بار بین سال‌های ۱۹‌‌۹۷ و ۲۰۰۱ تحت بهسازی قرار گرفت و یک ردیف جایگاه‌های پشت دروازه و یکی از جایگاه‌های جانبی اضافه شد.

با وجود تمام بازسازی‌هایی که روی ورزشگاه صورت گرفته است استادیوم مستایا هنوز هم با کمبود امکانات مدرن روبرو است و به همین دلیل مدیران باشگاه تصمیم گرفتند تا استادیومی جدید در بخش شمالی شهر بنا کنند. ساخت استادیوم ۷۵.۰۰۰ نفری جدید در سال ۲۰۰۷ آغاز شد اما در اوایل سال ۲۰۰۹ به دلیل کمبود بودجه پروژه متوقف شد و در حال حاضر هم به نظر نمی‌رسد به این زودی کار ساخت استادیوم از سر گرفته شود.

راه‌های دسترسی به ورزشگاه مستایا

استادیوم مستایا دقیقاً در قسمت شرق شهر تاریخی والنسیا قرار گرفته است. اگر از کلیسای جامع یا ایستگاه مرکزی راه‌اهن (Estacion del Norte) پیاده به سمت استادیوم بروید حدود ۳۰ دقیقه بیشتر در راه نخواهید بود.

استادیوم از هر نقطه از شهر به وسیله‌ی خطوط مترو قابل دسترسی است. ایستگاه مترو Aragon که در مسیر خط ۵ قرار دارد دقیقاً کنار استادیوم واقع شده است. خط ۵ همچنین شما را به فرودگاه هم می‌رساند.

اگر با اتوموبیل شخصی از سمت شمال به سمت استادیوم می‌روید، جاده‌ی A7 که از بارسلونا به والنسیا می‌رود تقریباً شما را مستقیم به استادیوم مستایا می‌برد. با وارد شدن به ورودی V-21 که به سمت شهر می‌رود می‌توانید به استادیوم برسید.

اگر از سمت مادرید و از طریق جاده‌ی A3 به سمت والنسیا می‌روید، از خروجی Avenida del Cidوارد شهر بشوید. پس از رسیدن به بیمارستان به چپ بپیچید و در تقاطع Turia به راست بپیچید. در این خیابان خط رودخانه را دنبال کنید تا به پل Calatrava برسید، استادیوم آن طرف همین پل قرار دارد.

آدرس استادیوم: Avenida Suecia s/n, 46010 Valencia

کافه، رستوران و اقامتگاه‌های نزدیک به مستایا

استادیوم مستایا در یکی از مناطق شلوغ شهر والنسیا، در نزدیکی مرکز شهر قرار دارد. کافه و رستوران‌های زیادی در اطراف استادیوم وجود دارند که شما می‌توانید پیش از دیدن بازی در آن ها اندکی وقت بگذرانید.

در شهر والنسیا گستره‌ی زیادی از هتل‌ها وجود دارد و چند هتل خوب هم در نزدیکی مستایا قرار دارند. شما می‌توانید از اینجا لیست تمام هتل‌های تزدیک به استادیوم را ببینید.

بلیت‌ بازی‌های تیم والنسیا

بلیت بازی‌های تیم والنسیا را می‌توان آنلاین و از طریق وب‌سایت رسمی باشگاه، Ticketmaster یا Entradas.com خریداری کنید. همچنین می‌توانید بلیت بازی‌ها را از طریق گیشه‌های موجود در محل استادیوم مستایا و فروشگاه بزرگ والنسیا در شهر هم خریداری کنید.

بازی‌های تیم والنسیا از استقبال خوبی در میان باشگاه‌های اسپانیا برخوردار است، اما در طول فصل فقط بلیت چند بازی این تیم به طور کامل پیش از بازی به فروش می‌رسد. برای تهیه‌ی بلیت چنین بازی‌هایی هم می‌توانید از طریق وب‌سایت‌هایی مثل Viagogo یا ticketbis اقدام به خرید کنید.

قیمت بلیت‌ها به رقیبی که والنسیا مقابل آن بازی می‌کند بستگی دارد اما معمولا‌ً قیمت بلیت‌ها از ۱۰ یورو (۴۰.۰۰۰ تومان) شروع می‌شود و در گران‌ترین حالت ۶۵ یورو (۲۶۰.۰۰۰ تومان) قیمت دارد. در حالی که اکثر بلیت‌ها بین ۱۵ یورو (۶۰.۰۰۰ تومان) تا ۳۰ یورو (۱۲۰.۰۰۰ تومان) قیمت دارند، بلیت بازی‌های والنسیا مقابل باشگاه‌های بارسلونا و رئال مادرید قیمتی بسیار بالاتر از این میانگین خواهد داشت.

تورهای استادیوم مستایا

تورهایی که در استادیوم مستایا برگزار می‌شوند با همراهی یک راهنما هستند و در قالب آن می‌توانید از رختکن‌ها، تونل ورود بازیکنان به زمین و اتاق کنفرانس خبری دیدن کنید. تورهای مستایا حدود یک ساعت زمان می‌برند.

تورها در طول روزهای هفته یعنی از دوشنبه تا جمعه از ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۵:۳۰ بعد از ظهر برقرار هستند و در روزهای یکشنبه هم از ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۱:۳۰ بعد از ظهر تور برگزار می‌شود.

آینده مستایا

شهردار والنسیا: ورزشگاه مستایا حداکثر تا سال 2023 باید تخریب شود

خوان ریبو، شهردار والنسیا اعلام کرد که امیدوار است خفاش‌ها هر چه زودتر به ورزشگاه جدیدشان نقل مکان کرده و مستایا را تخریب کنند. ریبو می گوید والنسیا تا 6 سال دیگر برای انجام هر دو کار فرصت دارد.

به گزارش mundodeportivo، والنسیا از جمله باشگاه‌های ریشه دار و نام آشنای لالیگاست. این باشگاه که به دلیل ضعف‌های مدیریتی، چند فصلی از جایگاه همیشگی‌اش به دور بوده، می‌کوشد تا با درایت سرمربی خوش فکری چون مارسلینو به روزهای اوج برگردد. والنسیا در بعد مدیریتی نیز تغییرات مثبتی داشته و از مدت‌ها پیش کار ساخت ورزشگاه جدیدش را نیز آغاز کرده است. ورزشگاهی به نام «نیو مستایا» یا «مستایای جدید».

امروز اما خوان ریبو، شهردار والنسیا برای این باشگاه در انتقال به ورزشگاه جدید و تخریب مستایای کنونی، ضرب الاجل تعیین کرد:

اول از همه امیدوارم کار ساخت مستایای جدید هر چه زودتر به پایان برسد و والنسیا به ورزشگاه جدیدش نقل مکان کند. منتظر آن روز می‌مانیم و مطمئنیم که باشگاه، تمام توانش را برای عملی شدن این برنامه خواهد گذاشت. اما مستایای کنونی باید تخریب شود. طبق برنامه‌ای که به باشگاه اعلام کردیم، آنها حداقل تا سال 2021 و نهایتا تا سال 2023 برای تخریب مستایا فرصت دارند. شورای شهر و شهرداری در مقابل مشکلاتی که والنسیا در این سال‌ها داشته، با سعه صدر برخورد کرده و از این پس نیز همین گونه خواهد بود. اما بیشتر از چیزی که اعلام شد، نمی‌توانیم به این باشگاه فرصت بدهیم.

ورزشگاه بنیتو ویلامارین سبیا

ورزشگاه بنیتو ویلامارین (به اسپانیایی: Estadio Benito Villamarín) ورزشگاهی در شهر سبیا در کشور اسپانیا است.

بازی‌های خانگی باشگاه فوتبال رئال بتیس در این ورزشگاه برگزار می‌شود. همچنین بخشی از بازی‌های جام جهانی فوتبال ۱۹۸۲ در این ورزشگاه برگزار شده‌است.

ورزشگاه بنیتو ویلامارین (Estadio Benito Villamarín) ورزشگاهی در شهر سبیا در کشور اسپانیا است. بازی‌‌های خانگی باشگاه فوتبال رئال بتیس در این ورزشگاه برگزار می‌ شود. همچنین بخشی از بازی‌ های جام جهانی فوتبال ۱۹۸۲ در این ورزشگاه برگزار شده‌ است. این استادیوم در سال ۱۹۲۹ میلادی تاسیس شده. همچنین این استادیوم دو بار بازسازی شد که یک بار آن در سال ۱۹۸۲ میلادی و یک بار دیگر آن در سال ۲۰۰۰ میلادی بوده است. ابعاد زمین این استادیوم حدود ۱۰۷ × ۶۴ متر است و همچنین این استادیوم دارای ظرفیت ۵۲.۷۴۵ نفر می باشد.

اولین بازی انجام شده در این استادیوم اسپانیا در تاریخ 24 نوامبر 1918 بود که 9-1 به نفع hispalenses به پایان رسید. در سال 1924 رئيس این باشگاه رامون ناوارو کاسرس این استادیوم را به شکلی مدرن تر افتتاح کرد. در میان این بازسازی او دست به حذف کردن جداول سر سبز Patronato و یک کارخانه حصار شده زد و ترجیحا یک سکوی جدیدی را نیز نصب کرد.

از سال «1912» معمار آنیبال گونزالس یک استادیوم برای نشان دادن فرهنگ آمریکای لاتین طراحی کرد و کمیته اجرایی راه اندازی طرح این معمار در کنار رودخانه Illanes تصویب کرد. طراحی در مکان های مختلف محل آنمطرح شده بود اما در نهایت کمیسر سلطنتی کروز Conde محل actual را انتخاب کرد. مطالعه فنی برای ساخت و ساز آن توسط مانوئل ماریا اسمیت ایبارا انجام شد که مسئولیت ورزشگاه سن مامس در بیلبائو از کار های او در اواخر سال 1928 می باشد.

در سال «1930» در پایان ساخت این استادیوم زمینه اموال شهرداری باقی ماند هر چند رئال بتیس به طور منظم در partidos بازی های خود را در آن انجام می داد. در 1936 ژوئیه 16 باشگاه فوتبال در نهایت دست به امضایاجاره نامه نهایی ورزشگاه زد و تنها اجاره کننده آن شد. در طول جنگ داخلی شهر، ورزشگاه به تصرف در آورده شد و آن را به فرماندهی نظامی آن زمان تحویل دادند که او این استادیوم را در استفاده های مختلف صرف کرد و از جمله این استفاده ها می توان به موارد زیر اشاره کرد: اردوگاه سربازان مراکشی ، مقر ستاد کل ایتالیایی ها (که برخی از کار ها در داخل آن انجام شده با توجه به نیاز های آن ها) و مقر واحد سواره نظام مکانیزه.

پس از جنگ ورزشگاه فوق توسط این استفاده های مختلف آسیب دیده و باشگاه بتیس درخواست یک قرار داد جدید در جهت توان بخشی دوباره امضا کرد. مقامات نظامی که ورزشگاه را در عهده داشتند.آنها با این قرار داد موافقت کردند. ورزشگاه پس از توانبخشی توسط Queipo de Llano با نام هلیوپولیس توسط شهرداری در تاریخ 12 مارس 1939 بازگشایی شد. در تاریخ 12 اوت سال 1961 ورزشگاه تبدیل به اموال باشگاه بتیس شد. چند روز بعدتغییر نام در دبیرخانه سابق سازمان واقع در Calle Conde از د باراخاسبه بنیتو ویلامارین موافقت شد.

در سال 1958 گسترش سکو شمال و جنوب از اهداف معمار همکار Delgado Roig بود. در سال 1959 چراغ برق با 4 برج 48 لامپ نیز اضافه شد 6/1 آن بین سال 1971 و 1973 اضافه شد. این ورزشگاه با ظرفیت 48.500تماشاگر که ضلع شمال و جنوبی آن ایستاده بازی را تماشا می کردند در مسابقات جام جهانی 1982 در اسپانیا مورد استفاده قرار گرفت و معروف ترین بازی آن ها پیروزی اسپانیا 12-1 مالت است. در سال 1997 توسط ManuelRuiz de Loperaرئيس این باشگاه تغییر نام داد. در اکتبر 2010 ورزشگاه بنیتو ویلامارین پس از رای گیری که از سوی9926 نفری که حضور داشتند انجام شده و به نام بنیتو ویلامارین تغییر نام داد. آرای پیروز حدود 6107 رای (67.4٪) بود و همچنین آرای افرادی که به نام هلیوپولیوس رای دادند حدود 2786 (30.7٪) بود.

رئال بتیس بالومپی اس‌ ای‌ دی: باشگاه فوتبالی است که در شهر سویا کشور اسپانیا قرار دارد. این باشگاه که در سال ۱۹۰۷ تاسیس شده است فصل 2014-15 در لیگ دسته دوم باشگاه‌ های اسپانیا موسوم به لیگا آدلانتهبازی می‌ کرد و موفق به قهرمانی در این دسته و صعود به لالیگا شد. ورزشگاه این تیم بنیتو ویلامارین است که ۵۲.۷۰۰ نفر ظرفیت دارد. این تیم در بازی‌ های خانگی خود پیراهن سبز و سفید رنگ بر تن می‌ کند.

رئال بتیس در فصل ۰۸-۲۰۰۷ جشنی به مناسبت صد سالگی تاسیس باشگاه برگزار کرد. آن‌ ها بعد از قرار گرفتن در مکان هجدهم فصل ۰۹-۲۰۰۸ لالیگا به دسته پایین‌ تر یعنی لیگا ادلانته سقوط کردند اما دو سال بعد با قهرمانی در آن رقابت‌ ها به سطح اول فوتبال اسپانیا بازگشتند. اما آنها باز هم درسال 2013-14 به دسته پایین ترسقوط کردند. اما دوباره فصل پیش 2014-15 به لالیگا بازگشتند. این باشگاه همچنین سابقه یک بار قهرمانی در لالیگا را دارد. با وجود موفقیت‌ های نه چندان زیاد باشگاه در کسب جام رئال بتیس در فصل ۰۸-۲۰۰۷ در رده‌ بندی پر تماشاگر ترین تیم‌ های اروپا در رده ۳۷ قرار گرفت.

·ورزشگاه واندامتروپولیناتو مادرید

واندا متروپولیتانو، ورزشگاه فوتبالی است که در شهر مادرید در کشور اسپانیا قرار دارد. این ورزشگاه از زمان سال ۲۰۱۷، محل انجام بازی‌های خانگی تیم فوتبال اتلتیکو مادرید است. این ورزشگاه جزو ورزشگاه‌های ۴ ستاره یوفا است. گنجایش این ورزشگاه 68 هزار نفر است و و دارای ابعاد 105 در 68 است. که در مقایسه با ویسنته کالدرون 13 هزار نفر بیشتر گنجایش دارد.

مالک:

مادرید (بخش خودمختار) (۱۹۹۲–۲۰۰۲)

مادرید (۲۰۰۲–۲۰۱۷)

باشگاه فوتبال اتلتیکو مادرید (۲۰۱۷–اکنون)

اداره کننده: اتلتیکو مادرید

تاریخچه ورزشگاه واندامتروپولیتانو

تیم فوتبال اتلتیکومادرید بین سال‌های 1923 تا 1966 میلادی در همین ورزشگاه متروپولیتانو بازی‌های خانگی خود را برگزار می‌کرد و سپس به ویسنته کالدرون که در کنار رودخانه مانسانارس شهر مادرید واقع شده بود، نقل مکان کرد. آنها حالا پس از بیش از 50 سال بازی در ویسنته کالدرون که سال‌های پایانی‌اش برای این تیم بسیار باشکوه بود، بار دیگر به ورزشگاه متروپولیتانو بازمی‌گردند، ورزشگاهی که با هزینه‌ای بالغ بر 310 میلیون یورو بازسازی و مدرن شده است.

کمپانی چینی «وندا گروپ» که 20 درصد از سهام باشگاه اتلتیکومادرید را در سال 2015 خریداری کرد، در دوره 10 ساله پیش‌رو در هر سال 10 میلیون یورو به باشگاه اتلتیکومادرید پرداخت خواهد کرد و امتیاز نامگذاری ورزشگاه را در اختیار دارد. به این ترتیب نام ورزشگاه اختصاصی روخی بلانکو تا 10 سال آینده «وندا متروپولیتانو» خواهد بود.

روند تغییر لوگوی اتلتیکو مادرید از گذشته تاکنون

نکته‌ی قابل توجه در مورد فوتبال اسپانیا این است که تیم ملی این کشور به دلیل وجود ورزشگاه های مجهز و مدرن یکی از معدود تیم هایی ملی است  که در قاره اروپا ورزشگاه اختصاصی ندارد. و به احتمال زیاد از این پس نه تنها بازی های اتلتیکو بالکه باید شاهد بازیهای تیم ملی اسپانیا هم در متروپولیتانو باشیم.

 

5/5 - (3 امتیاز)
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *