دروازه براندنبورگ برلین سمبل اتحاد کشور آلمان

دروازه براندنبورگ که زمانی نشانه مرز غربی شهر بود در سال 1971 ساخته شده و آخرین دروازه بازمانده در برلین است. این دروازه که در گذشته بارها شاهد رژه های نظامی بوده بعد از سقوط دیوار برلین به یک پس زمینه خوش منظره تبدیل شده است. مجسمه پیروزی معروف کوادیگا که یک ارابه چهار اسبه را می راند نمونه ثانویه از مجسمه ای است که در طول جنگ جهانی دوم خراب شد. از این نقطه در امتداد مسیر به غرب و شرق خیابان های اصلی قرار دارند.

 

دروازه براندنبورگ برلین (The Brandenburg Gate in Berlin)

دروازه براندنبورگ در اصل یک دروازه در دیوار شهر برلین و در انتهای کوچه اونتا دین لیدن (Unter den Linden) بود. از زمان سقوط دیوار، دروازه براندنبورگ تبدیل به نمادی از برلین متحد  شده است. دروازه براندنبورگ یکی از دیدنی های برلین آلمان، اکنون به نماد ملي و سمبلي براي وحدت دو آلمان شرقي و غربي سابق تبديل شده است.

اين دروازه مانند نگهباني در کنار ميدان پاريزر قرار گرفته است. این دروازه‌ بر خلاف سابق، اکنون ديگر براي هميشه بر روي گردشگران باز است و در حال حاضر يکي از شناخته شده ترين نشانه های آلمان است. دروازه براندنبورگ یکی از بهترین دیدنی های آلمان و جاذبه های گردشگری برلین به شمار می رود.

 

ساخت دروازه براندنبورگ

دروازه براندنبورگ یکی از زیباترین و باشکوه ترین آثار و از دیدنی های برلین است. این دروازه به دستور فردریک ویلیام دوم و به دست معماری به نام کارل گوتهارد لانگ هاوس (که ابتدا با نام آتن در کنار اسپِرِ خوانده می شد) در سال ۱۷۸۸ تا ۱۷۹۱ ساخته شد.

ارابه چهار اسبه ای هم که بر فراز دروازه دیده می شود توسط فردی به نام یوهان گوتفرید شاکو، ساخته شده است. بنابراین با گذشت 4 سال این دروازه با 28 متر ارتفاع و 65.5 متر عرض به طور رسمی در سال 1791 افتتاح شد. این بنا از معروفترین نمادهای اروپاست که مشابه دروازه ورودی آتن است و امروزه سمبل اتحاد آلمان می باشد.

در سفر با تور آلمان از این دورازه دیدن کنید. این دروازه تاریخی ساخته شد تا جایگزینی برای دروازه قدیمی باشد. در واقع ویلهلم با ساخت این دروازه قصد داشت که این سازه به عنوان یک اثر تاریخی با معماری خاص یونانی شناخته شود و نماینده صلح باشد.

از این رو این سازه در ابتدا دروازه صلح نام گرفت. چون نمادی از دوره صلح بعد از جنگ در طی سلطنت فردریک کبیر بود کامل شدن تزئینات این پل چهار سال دیگر به طول انجامید تزئیناتی که شامل نقوش برجسته ای بودند که داستان های اساطیری یونانی را به تصویر می کشیدند. در حالیکه بر روی تمامی ستون ها و دیوار ها حکاکی انجام شده و داستان های تاریخی را به نمایش گذاشته اند، شما با تماشای آنها به راحتی مفهوم و مضمون نقش های روی ستون ها را متوجه خواهید شد.

بخش مرکزی و بزرگ ترین مسیر آن فقط مخصوص خانواده سلطنتی بود، معابر مجاور برای استفاده اشراف بود و شهروندان عادی فقط اجازه داشتند تا از دو مسیر بیرونی استفاده کنند. در ابتدا نمادی از تقسیم جنگ سرد بین برلین شرق و غرب بود اما از زمان سقوط دیوار آلمان در سال 1989، این کشور یکپارچه شده است و هم اکنون این دروازه نماد ملی صلح و اتحاد برلین است.

 

قدمت دروازه برادنبورگ

این دروازه قریب به 220 سال قدمت دارد. این دروازه به عنوان نمادی از آداب و سنن قدیمی ملت آلمان و بخشی از استحکامات قدیمی شهر بود. بنا در سال 1730 ساخته شد و یک مجموعه کاملا غنی از تمدن ملت آلمان را در خود داشت.

 

دروازه براندنبورگ از دیدنی های آلمان

دروازه براندنبورگ (به آلمانی: Brandenburger Tor) مدت‌ها است شناخته‌شده‌ترین بنای تاریخی برلین و پاسخی به طاق پیروزی در پاریس است. دروازه براندنبورگ در برلین یکی از بهترین نمونه از سبک باستانی آلمان و از بهترین دیدنی های آلمان است و در قسمت غربی شهر برلین و در تقاطع دو خیابان ابرت و اونتر دن لیندن و در کنار میدان پاریسر پلاتس واقع شده است. این دروازه تنها دروازه باقی مانده از گذشته می باشد و در سال ۱۹۸۹ زمانی که دو آلمان متحد شدند دروازه براندنبورگ برلین نماد وحدت آلمان شناخته شد.

دروازه براندنبورگ یکی از دروازه های قدیمی شهر برلین است. از میان دروازه های متعدد برلین در زمان قدیم، تنها دروازه براندنبورگ باقی مانده است. دروازه براندنبورگ، یکی از بناهای تاریخی مهم آلمان در برلین است و امروزه به عنوان سمبل اتحاد این کشور به حساب می‌آید. هرچند در دوران جنگ سرد نماد جدایی آلمان شرقی و غربی بود.

این دروازه در طول دوران جنگ سرد به عنوان دروازه برلین شناخته می شده. در طرفین دیواره های دروازه براندنبورگ، مجسمه های نسبتاً بزرگی از خدایان رومی، از جمله الهه جنگ نصب گردیده است. این دروازه در زبان محلی به نام براندنبورگر تُر نامیده می شود. دروازه براندنبورگ یکی از دیدنی های برلین آلمان، اکنون به نماد ملي و سمبلي براي وحدت دو آلمان شرقي و غربي سابق تبديل شده است. این دروازه در پايان قرن ۱۸ ميلادي در قلب برلين ساخته شده است.

 

مشخصات دروازه براندنبورگ

ارتفاع دروازه ۲۶ متر و عرض آن ۱۱ متر می باشد و از سنگ و ماسه و با سبک اوائل نئوکلاسیک ساخته شده است. دروازه براندنبورگ در آلمان ۵ ورودی با ارتفاع ۱۵ متر و ۱۲ ستون یعنی ۶ ستون در هر سمت دارد که در گذشته مردم اجازه داشتند از ۲ مسیر منتهی الیه دو سمت دروازه رفت و آمد کنند. ستون ها به سبک دریک ساخته شده اند.

در بالای دروازه بنایی از ویکتوریا، الهه پیروزی سوار بر ارابه که چهار اسب آن را هدایت می کنند توسط یوهان گوتفرید شاکو ساخته شده است. این دروازه به عنوان بخشی از دیوار ننگین برلین برای برای دهه ها سمبولی از تقسیم برلین به دو بخش شرقی و غربی بوده است فاصله هر طرف این دروازه با یکدیگر حدود ۶۵ متر (به اندازه ۵ اتوبوس) است.

 

دروازه براندنبورگ معروف ترین اثر تاریخی برلین

دروازه ای تاریخی که در قرن هجدهم به عنوان نماد صلح ساخته شد معروف ترین اثر تاریخی برلین است. در طول جنگ سرد برلین به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شد و چون این دروازه در نزدیکی مرز برلین شرقی و غربی بود تبدیل به جایی شد که در آنجا شهر گسسته شده بود.

اما وقتی که دیوار برلین در سال ۱۹۸۹ خراب شد دروازه براندنبورگ فورا تبدیل به نماد برلینی شد که دوباره یکپارچه شده است. این دروازه در تقاطع دو خیابان ابرت و لیندن قرار دارد، در ابتدا قسمتی از دیواری بود که اطراف برلین را احاطه کرده و ورودی اصلی به شهر محسوب می شد. براندنبورگ، تنها دروازه ای است که از دیوار قدیمی این شهر به جای مانده است.

 

ارابه های بالای پل

در بالای دروازه مجسمه ای قرار دارد که نام آن کوآدریگای برلین (‏Berlin Quadriga‏) است. ‏(کوادریگا یا چهاریوغ، ارابه ای با چهار اسب بود که در دوران امپرطوری روم ، فاتحان را بر آن می نشاندند و به روم می ‏آوردند)‏ این مجسمه نیز یک ارابه را نشان می دهد که چهار اسب به سرپرستی خدای پیروزی در روم باستان، ویکتوریا، آن را می ‏کشانند.

ارابه برنز پیروزی که در بالای پل قرار دارد در سال ۱۷۹۳ توسط مجسمه ساز معروف آلمانی به نام «یوهان گوتفرید شادو» ساخته شد. این ارابه که چهار اسب دارد توسط الهه بالدار صلح رانده می شود.

در سال ۱۸۰۶ زمانی که برلین توسط سربازان فرانسوی اشغال شد ناپلئون دستور داد تا این ارابه به پاریس برده شود. بعد از اینکه ناپلئون در «جنگ واترلو» شکست خورد ارابه دوباره به برلین بازگردانده و به نماد پیروزی تبدیل و یک صلیب آهنی و عقاب به تاج گل الهه اضافه شد. در همان زمان میدان نزدیک این دروازه به «پاریسر پلاتز» تغییر نام داد.

 

تاریخ دروازه براندنبورگ آلمان

دروازه براندنبورگ که تبدیل به نماد نظامی گری پروسی شده بود در طول جنگ جهانی دوم به شدت آسیب دید. این دروازه در بین سال های ۱۹۵۶ تا  ۱۹۵۸ توسط برلین شرقی مورد مرمت قرار گرفت و برلین غربی هزینه بازسازی ارابه ویران شده را پرداخت کرد. در آن زمان صلیب آهنی و عقاب توسط رژیم کمونیست از روی ارابه برداشته شد اما مجددا در محل قبلی خود نصب گردید.

در ۱۴ آگوست سال ۱۹۶۱، یک روز بعد از ساخت دیوار برلین، دروازه براندنبورگ بسته شد. میدان پاریسر پلاتز به میدانی شد که هیچ رفت و آمدی در آن صورت نمی گرفت و این دروازه نمادی از جدایی برلین از آلمان شد. بعد از اینکه در نهایت این دیوار در سال ۱۹۸۹ خراب شد مردم به این دروازه هجوم آوردند تا جشن بگیرند.

این دروازه که در دسامبر همان سال دوباره بازگشایی شد در بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ به طور کامل مورد بازسازی قرار گرفت و امروز نمادی از آلمان یکپارچه است. وقتی نازی ها به قدرت رسیدند از این دروازه به عنوان یک نماد قدرت حزب نازی استفاده کردند.

پس از جنگ جهانی دوم که دروازه آسیب هایی دید و در روی ستون هایش نشانه های از جای تیر و توپ وجود داشت و دو دولت برلین شرقی و غربی پس از یک تلاش مشترک دوباره آن را بازسازی کردند تا دوباره به زیبایی گذشته خودش برگردد. آلمان به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شد و در سال 1961 دیوار برلین برای جداسازی این دو قسمت ‏ساخته شد.

در این جنگ اکثر ساختمان ها، سفارتخانه ها، خانه های شاهزادگان و هتل های بزرگ اطراف دروازه نابود شد و خود دروازه براندنبورگ هم از این قاعده مستثنی نبود و در طول این دوره به شدت آسیب دیده بود. اما با همکاری و همت باستان شناسان و با 6 میلیون یورو هزینه، مرمت و بازسازی گردید و دوباره سر پا شد. بنابراین دیگر مردم نمی توانستند از این دروازه به قسمت دیگر شهر بروند و آن را نماد ظلم و ستم شوروی می ‏دانستند.

همچنین در 21 دسامبر سال 2000 هزینه ای حدود شش میلیون یورو برای مرمت و زیبا سازی دوباره آن اختصاص داده شد. هم اکنون دروازه براندنبورگ فقط برای عبور عابران پیاده سنگفرش شده است و ماشینی نمی تواند از زیر آن عبور کند.

در سال 1806 امپراطوری پروسا در جنگی به سپاه ناپلئون شکست خورد و ناپلئون اولین کسی بود که از دروازه ‏براندنبورگ برای رژه پیروزی استفاده کرد و سپس مجسمه کوادریگا را به عنوان غنیمت از شهر برلین با خود به پاریس برد. در این مجسمه، ویکتوریا در ابتدا ‏حلقه هایی از برگ بلوط را با خود حمل می کرد.

در سال 1814 پس از شکست ناپلئون در نبرد واترلو و فروپاشی امپراطوری ناپلئون بناپارت مجسمه کوادریگا (Quadriga) به برلین بازگشت و بار دیگر بر روی دروازه براندنبورگ نصب گردید از آن روز به بعد این مجسمه نماد آزادی نام گرفت و الهام بخش پیروزی در سراسر برلین شد.

صلیب ‏آهنین به نشانه قدرت این امپراطوری جایگزین حلقه برگ بلوط شد. در واقع دروازه براندنبورگ ورودی اصلی به شهر برلین بود، بر روی این دروازه یک مجسمه بزرگ برنزی به همراه یک ارابه و 4 اسب قرار گرفته دارد، ساخت این مجسمه به مدت یک دهه طول کشید.

در سال 1688، در زمان فریدریش ویلهلم، در مدت کوتاهی پس از جنگ سی ساله و یک قرن قبل از ساخت دروازه براندنبورگ، برلین، یک شهر کوچک با دیوارهایی به شکل ستاره بود. برای دسترسی به برلین تنها از طریق دروازه های اسپندو، سنت جورج دروازه، دروازه استالورور، دروازه کوپنیک، دروازه جدید یا دروازه لایپزیرگ امکان پذیر بود.

از امپراطوری پروسیا گرفته تا زمان نازی ها و سپس رژیم کمونیستی، این دروازه نماد رژیم های مختلفی بوده است. اما امروزه ‏این دروازه نماد آزادی، صلح و همچنین شاهد نمادین فروریزی دیوار برلین است. ‏

 

عبور از دروازه برادنبورگ

با وجود اینکه شهر برلین دروازه های متعددی داشت و جهت عبور و مرور مردم مورد استفاده قرار می گرفت اما در ابتدای افتتاح فقط خانواده های سلطنتی اجازه عبور از دروازه براندنبورگ را داشتند و هر کس دیگری که قصد ورود و خروج به برلین را داشت بایستی از طریق ورودی های دیگر عبور میکردند. دروازه براندنبورگ، دروازه پیروزی قرن هجدهم است که تبدیل به یکی از قابل توجه ترین نشانه ها در اروپا شده است و شاهد برخی از مهم ترین لحظات تاریخ مدرن بوده است.

 

بازدید از دروازه براندنبورگ

این مکان یکی از محورهای جذب توریست و ایجاد اشتغال برای برخی و باعث رونق کسب و کار فروشگاه های اطراف گردیده است. برای گردشگرانی که قبل از بیست سال گذشته برای دیدن دروازه، به برلین غربی سفری داشتند و اکنون آزادانه از دروازه عبور کرده و شرق و غرب برلین را سیاحت می کنند خاطران دوران جوانیشان تجدید می شود.

دروازه براندنبورگ اولین توقف گردشگری تور اروپا برای هر بازدید کننده در شهر برلین است. دروازه براندنبورگ یکی از مهم ترین آثار تاریخی شهر برلین می باشد و کمتر کسی است که نام این دروازه را نشنیده باشد. این دروازه قدیمی، بینش های شگفت انگیزی از تاریخ شهر را به شما ارائه می دهد. دروازه براندنبورگ یکی از برجسته ترین مکان های دیدنی برلین امروزی است که سالانه میلیون ها بازدیدکننده را به خود جذب میکند، فراموش نکنید که بازدید از این دروازه شما با سبک زندگی برلین آشنا خواهید شد.

 

شب سال نو در دروازه براندنبورگ

شب سال نو در دروازه براندنبورگ بهترین جشن و برنامه ها اجرا می شود، موسیقی زنده ، نمایش آتش بازی و انواع نمایش های محلی از برنامه های اصلی شب عید مردم برلین در دروازه براندنبورگ است که اجرا می شود.

دروازه براندنبورگ بین خیابان های معروف Pariser Platz و Platz des 18 Marz واقع شده است.  فقط با یک ساعت رانندگی از فرودگاه برلین به راحتی به دروازه براندنبورگ می رسید و میتوانید از زیبایی این دروازه ی کهنسال لذت ببرید. کشور آلمان یکی از کشورهای سردسیر اروپایی میباشد، بهترین زمان برای بازدید از دروازه براندنبورگ فصل تابستان میباشد، اما اگر بتوانید هوای سرد زمستان را تحمل کنید، حتما در روزهای کریسمس از آلمان دیدن کنید، در این زمان جشن های مختلفی برگزار می شود. در این مدت تقریبا 50 بازار کریسمسی در سراسر شهر برلین شروع به فعالیت میکنند که یکی از این بازارها نزدیک به دروازه براندنبورگ بوده و شما میتوانید از آنها خرید کنید و سوغاتی های شیک و زیبایی را تهیه کنید.‏

 

محل قرارگیری دروازه برادنبورگ

این دروازه در غرب مرکز برلین و جنوب ساختمان رایشتاگ یا همان ساختمان پارلمان آلمان قرار ‏گرفته است، که این منطقه زمانی مرکز سیاسی امپراطوری پروسا بود. این دروازه همچنین، درب ورودی عظیم‌الجثه خیابان ‏معروف اونتر دن لیندن است.

این خیابان که به قصر شهری پادشاهی پروس ختم می‌شود، درختان لیندن بسیاری دارد. این بنا به عنوان یکی از معروفترین نمادهای اروپا در نظر گرفته می شود. ساختمان پارلمان آلمان در شمال این دروازه و به فاصله یک بلوک از آن قرار دارد.

 

افراد مهم در دروازه برادنبورگ

این دروازه براندنبورگ بود که باعث شد شوروی، شرق و غرب برلین را از بقیه دنیا جدا بکند. این همان محلی است که «جان اف کندی» و «رونالد ریگان» رئیس‌جمهورهای آمریکا برای برلینی‌ها سخنرانی کردند. همین جا بود که ریگان، دبیرکل شوروی میخائیل گورباچف را مورد خطاب قرار داد و گفت: «اگر به دنبال صلح هستی، اگر به دنبال موفقیت برای شوروی و اروپای شرقی هستی و اگر به دنبال آزادی هستی به این دروازه بیا، درها را باز کن آقای میخائیل گورباچف».

این اتفاق در تابستان ۱۹۸۷ روی داد و هنوز جنگ سرد بین این ۲ ابرقدرت که هر کدام با سلاح‌های اتمی خود می‌توانستند نسل بشر را از بین ببرند، برقرار بود. ۲ سال بعد در ۲۲ دسامبر ۱۹۸۹ گورباچف همان کاری را کرد که ریگان درخواست کرده بود. دروازه دوباره باز شده بود، رفت و آمد بین شرق و غرب برقرار و فرایند تخریب دیوار آغاز شد. در میان اولین رفت و آمد‌ها از دروازه، صدر اعظم آلمان غربی «هلموت کهل» و نخست وزیر آلمان شرقی «هانس مادرو» قرار داشتند. ملاقات آن ها بسیار سمبلیک بود و این نمادی است از این رویداد بزرگ که دروازه تا به امروز باز مانده است.

 

منع عبور و مرور از دروازه براندنبورگ

هیچکس پیش‌بینی نمی‌کرد که بعد از جنگ چه اتفاقی برای دروازه براندنبورگ می‌افتد. دروازه با وجود آسیب‌دیدگی، همچنان سرپا بود. سازه آن توسط رهبران جدید آلمان شرقی بازسازی شد و برای مدتی محل عبور بین شرق و غرب باقی ماند و درست در مرز بین نیروهای شوروی و بریتانیایی قرار داشت. اما همان‌طور که تنش بین هر دو طرف بالا می‌گرفت و زمانی که در آگوست ۱۹۶۱ کار ساخت دیوار برلین آغاز شد، اهالی آلمان غربی در کنار این دروازه شروع به تظاهرات کردند.

این تمام چیزی بود که رهبران شوروی نیاز داشتند و به همین خاطر تمام رفت و آمدها از دروازه را ممنوع کردند. تا سال ۱۹۸۹ هیچ‌کس بدون داشتن مجوز نمی‌توانست از دروازه عبور کند. تمام کسانی که تلاش می‌کردند از دروازه یا جایی دیگر کنار دیوار برلین از شرق به غرب بروند در معرض ریسک تیر خوردن و مرگ قرار می‌گرفتند.

 

حال کنونی دروازه براندنبورگ

اما حال و روز دروازه براندنبورگ امروز در اروپایی که دیواری وجود ندارد چطور است؟ یک سفر ثابت می‌کند که این بنا همچنان جاذبه‌ای قدرتمند برای گردشگران شهر برلین است. فقط نگاهی به تعداد زیاد توریست‌هایی که از خیابان معروف «اونتر دن لیندن» یا «اشتراسه ۱۷ ژوئن» منتهی به دروازه می‌شوند، بیندازید که برای تحسین معماری و اندیشیدن در مورد نمادهای آن به این محل می‌آیند. برای بعضی افراد در واقع عبور از این دروازه یک تجربه معنوی می‌باشد و آنقدر قوی است که اقدام به تشکیل انجمن‌هایی در این مورد کرده‌اند.

برای برلینی‌ها دروازه براندنبورگ نماد شهر محبوب‌شان، تاریخ، آزادی‌شان، جنگ‌هایی که پیروز شده‌اند و درگیری‌هایی که شکست خورده‌اند، است. ۲۰۰ سال پیش که قیصر فریدریش ویلهلم دستور ساخت دروازه را داد، قصد داشت تا این دروازه به عنوان یک اثر تاریخی و معماری، نماینده صلح باشد. او چقدر خوشحال خواهد شد وقتی بداند که این دروازه همچنان بعد از نسل‌ها جنگ و درگیری‌های سیاسی همچنان پابرجا مانده است.

 

طرح دروازه براندنبورگ

طرح این بنا الهام گرفته از پروپیلائه در آکروپلیس آتن بوده و اولین سازه نئوکلاسیک در آلمان معرفی شد.

در بالای دروازه بنایی از ویکتوریا الهه پیروزی سوار بر ارابه که چهار اسب آن را پیش می برد وجود داشت این طراحی بر طبق دروازه Propylaea که دروازه ورود آکروپولیس در آتن بود در برلین ساخته شد. طراحی دروازه براندنبورگ اساس بدون تغییر از زمان تکمیل خودش باقی ماند و در دوره های متلف تاریخ آلمان نقش و نماد متفاوتی در سیاست این کشور ایفا کرد.

مخصوصاً این که این دروازه از روی ورودی معبد پارتنون آتن، محل تولد دموکراسی الگوبرداری شده که باعث شده مشهورترین اثر تاریخی برلین به عنوان محل یادبودی برای سنگ بنای دنیای مدرن سیاست باشد.

امتیاز دهید
بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *